Data-analyse bij due diligence-processen geeft betere inzichten

16 november 2017 Consultancy.nl

Het toepassen van data analytics bij due diligence-processen kan veel voordeel opleveren. Het geeft een scherper beeld van overnamekandidaten, het beperkt risico’s, verhoogt de langetermijn-waardecreatie en verbetert de validatie van synergieën en de waardering van ondernemingen, stellen Dennis Doornbos en Harold van Kraaij van M&A-kantoor TIC Finance & Advisory Services.

Door het combineren van interne en externe data en gestructureerde en ongestructureerde data, kunnen we inzichten genereren die vroeger niet mogelijk waren. Analysetools en standaard beschikbare files uit het financiële pakket maken het mogelijk om inzicht te krijgen in inkopen, productie, voorraden, verkopen en mogelijke optimalisaties, of te komen tot een kwalitatief betere analyse van one-offs. Daarnaast is het mogelijk om financiële informatie te koppelen aan niet financiële informatie, waarmee business cases beter worden onderbouwd. Bij het uitvoeren van data-analyses is het van belang om heldere onderzoeksvragen te formuleren. Daarnaast is het gebruik van de juiste bestanden essentieel. De interactie met de klant en medewerkers van de target ter validatie van de resultaten complementeren de analyses.

Voordelen van data-analyses

De voordelen van data-analyses zijn, los van efficiency en snelheid, groot. Data-analyses geven kopers meer vertrouwen in hun due diligence-uitkomsten en de validatie van de initiële investering. De snelheid waarmee de hoeveelheid data geanalyseerd kan worden is enorm. Organisaties die ervoor kiezen om een traditionele, kwalitatieve analyse in combinatie met geavanceerde data-analyse te gebruiken zullen een voordeel hebben bij het maximaliseren van de transactiewaarde. Data-analyse levert eveneens input voor geprognosticeerde cash-flow, hetgeen tot een kwalitatief betere prognose leidt.

Data-analyse bij due diligence-processen geeft betere inzichten

Voorbeelden

De analyses die kunnen worden verricht zijn in twee hoofdstromen te verdelen: financieel en niet-financieel. Bij financiële informatie komen veelal de bekende analyses naar voren op het niveau van product, geografie en/of businessunit en van deal-drivers zoals werkkapitaal en cashflow. Analyses van niet-financiële resultaten zijn: resultaten van locaties afzetten tegen lokale demografische gegevens en de aanwezigheid van concurrenten, of analyses hoe klanten op social media spreken over de producten en vanuit patenten databases ontdekken, welke nieuwe technieken een bedreiging kunnen vormen.

Een aantal andere voorbeelden zijn:

  • Managementrapportages bieden – als gevolg van beperkte diepgang, gewijzigde presentatie of nieuwe boekhoudgrondslagen – onvoldoende inzicht in belangrijke trends (bijvoorbeeld sales per productgroep, kwaliteit van de voorraad of vaste activa, bezetting van de productielijnen) waardoor de onderliggende data gebruikt moet worden.
  • Veel of gedetailleerde systeemdata gebruiken om bijvoorbeeld een set ‘carve out’ financials te maken of complexe financiële modellen periodiek te updaten met recente cijfers.
  • Het bevestigen van belangrijke veronderstelde synergievoordelen door data van de overnamekandidaat en de overnemende partij te combineren.

Resultaten

De toepassing van (big) data-analyse zoals hierboven beschreven is voor bijna iedere transactie van toepassing. De kleinschaligheid van de deal hoeft daarbij geen verhindering te zijn om data-analyse toe te passen. De inzichten die dergelijke analyses opleveren helpen kopers bij het besluit wel of niet over te gaan tot de overname. Dit sluit dan ook perfect aan bij onze slogan “betere inzichten, betere beslissingen”.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup