PwC gaat samenwerken met startup scouting platform FuelUp
PwC is een strategisch partnership aangegaan met FuelUp. Het Big Four kantoor gaat het tech scouting platform inzetten om klanten te helpen bij hun zoektocht naar samenwerkingen met startups.
Het realiseren van samenwerkingen tussen bedrijven en startups staat hoog op de agenda’s van zowel bestuurders als de ondernemers achter technologische startups, zo blijkt uit een recent onderzoek van Arthur D. Little. Rond de helft van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek geeft aan dat het aangaan van samenwerkingen met startups op de middellange tot lange termijn (3+ jaar) een zeer belangrijke prioriteit voor hen is.
Om grote bedrijven te helpen bij het vinden van de juiste startups en technologieën is in 2012 FuelUp opgericht. De startup heeft een online tech scouting platform ontwikkeld dat grote bedrijven verbindt aan startups die beschikken over de technologieën waar zij naar op zoek zijn. “We zien hoe uitdagend innovatie is voor bedrijven. Als antwoord hebben we een online tech scouting platform gebouwd dat zich aanpast aan de gebruiker en krachtige machine learning algoritmen gebruikt om opkomende technologieën te vinden”, zegt FuelUp CEO Lucy Howie.
Samenwerking FuelUp en PwC
PwC heeft recent bekendgemaakt een strategische samenwerking aan te gaan met FuelUp. Het accountants- en adviesbureau gaat onder meer verbindingen leggen tussen FuelUp en klanten, zodat zij met de hulp van startups sneller kunnen innoveren en ontwikkelen. Volgens PwC past de samenwerking in zijn ambitie om het aantal technologische allianties uit te breiden en de consultingpraktijk die zich met digitale transformaties bezighoudt te versterken.
FuelUp is een alumni van Startupbootcamp Amsterdam, een acceleratorprogramma waar PwC intensief mee samenwerkt. De filosofie van FuelUp is dat er voor elk belangrijk probleem in de wereld waarschijnlijk een oplossing bestaat, alleen moet je die oplossing wel kunnen vinden, zelfs als die zich in onverwachte hoek bevindt. Voor deze uitdaging heeft de startup een technology scouting platform ontwikkeld. Bedrijven en investeerders kunnen het platform inzetten voor business intelligence, competitor scans en het zoeken naar technologie om producten en diensten te ontwikkelen of te verbeteren.
“Dat maakt FuelUp de ideale partner om onze klanten vanuit onverwachte invalshoeken te helpen met het oplossen van belangrijke problemen”, zegt Technology Leader Ilja Linnemeijer van PwC. “De ontwikkeling van technologie gaat dermate snel dat bedrijven soms niet in staat zijn het tempo bij te houden. Voor hen is het platform van FuelUp de ontbrekende schakel in de voortdurende zoektocht naar slimme oplossingen.”
Linnemeijer heeft recent al enkele inspirerende trajecten van dichtbij meegemaakt. Bijvoorbeeld een chemiebedrijf dat een probleem heeft opgelost met behulp van techniek uit de mijnbouwindustrie en een retailer die grote stappen heeft gemaakt door technische innovaties uit de medische sector te gebruiken. Ook FuelUp is erg te spreken over de nieuwe samenwerking. Howie: “We zijn enthousiast over onze samenwerking met PwC. We kunnen onze expertises combineren om waarde te creëren voor onze klanten, waardoor zij op hun beurt nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen kunnen leveren.”
Gerelateerd: Nederlandse startups krijgen €252 miljoen aan financiering.