M&A adviseurs van 11 bureaus begeleiden overname van Riedel
Vruchtensappenfabrikant Riedel is overgenomen door Amsterdamse investeringsmaatschappij Standard Investment. Het bedrijf, dat onder meer bekendstaat om de merken Appelsientje, Dubbelfrisss en CoolBest, was hiervoor lange tijd eigendom van FrieslandCampina. Bij de verkoop – die nog moet worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten – waren in totaal elf M&A bureaus betrokken.
FrieslandCampina maakte eerder dit jaar al bekend dat de zuivelproducent op zoek was naar een koper voor Riedel. Het besluit volgde op een aanscherping van de ‘route2020’-strategie, waarmee FrieslandCampina zich meer wil gaan focussen op zijn zuivelproductenportfolio. Roelof Joosten, CEO van FrieslandCampina, licht toe: “Sinds het begin van de jaren zeventig heeft onze vruchtensap- en fruit drinksproducent Riedel zich ontwikkeld tot de Nederlandse marktleider op het gebied van gekoelde en niet-gekoelde vruchtensappen en fruit drinks. FrieslandCampina wil dat Riedel zo goed mogelijk gepositioneerd is om in te kunnen spelen op veranderende klantbehoeftes en consumentengedrag.”
Inmiddels is er een koper voor de vruchtensapfabrikant gevonden: het Amsterdamse investeringskantoor Standard Investment. Volgens bronnen van het FD toonden ook het Duitse Eckes-Granini en Rotterdamse bottelaar Refresco aandacht voor de sappenafdeling van FrieslandCampina – laatstgenoemde in combinatie met Kraft Heinz, de eigenaar van onder meer Roosvicee. Riedel maakte sinds 1970 onderdeel uit van het FrieslandCampina concern, dat destijds nog bekendstond als zuivelcoöperatie Coberco.
Voor Riedel, dat gevestigd is in Ede en zo’n 200 werknemers in dienst heeft, betekent de verkoop een nieuwe stap in zijn ontwikkeling. De producent, die onder meer de merken Appelsientje, CoolBest, Dubbelfrisss, Extran en Taksi produceert, was de eerste in Nederland die sap in kleinere meeneemverpakkingen op de markt bracht. Met de verkoop van zijn producten op de Nederlandse en Belgische markt in onder meer supermarkten en horecagelegenheden, realiseerde Riedel in 2016 een omzet van €125 miljoen. FrieslandCampina, dat zelf goed is voor een omzet van €11 miljard, behoudt een minderheidsaandeel in de sappenfabrikant – financiële details zijn niet bekendgemaakt.
Roel van Neerbos, lid van de executive board van Koninklijke FrieslandCampina: “We zochten een koper die Riedel naar een volgende fase zou kunnen brengen. Standard Investment, met haar uitgebreide kennis en ervaring, is daarbij als beste partij uit de bus gekomen. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe eigenaren de marktkansen van Riedel als zelfstandig bedrijf ten volle zullen benutten.”
Wanende sappenmarkt
De markt voor vruchtensap en fruit drinks vertoont krimp. Uit cijfers van Distrifood bleek vorig jaar dat de vruchtensapconsumptie in Nederland met miljoenen liters gedaald is de afgelopen jaren. De daling van de verkoop is onder meer het gevolg van het veranderende beeld dat consumenten hebben van vruchtensap. Werd de sap eerst vooral gezien als gezond, tegenwoordig overheerst het beeld dat vruchtensap ongezond is, doordat fabrikanten suiker zouden toevoegen aan hun sap.
Standard Investment is zich hier ook van bewust. Guido Grobbink, partner bij Standard Investment, vertelt: “Consumenten plaatsen Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss en DubbelDrank in de top 10 van onmisbare drankenmerken. Maar we drinken met z’n allen ongeveer een kwart minder vruchtensappen dan tien jaar geleden, en dat is ook niet aan Riedel voorbijgegaan.” Tegenover het FD vult hij aan dat de Amsterdamse investeerder veel potentie ziet in Riedel. “De merken zijn ijzersterk in de hoofden van Nederlanders en de producten komen elke keer als beste uit smaaktesten”, aldus Grobbink. Belangrijkste reden voor de teruglopende prestaties van Riedel zijn volgens hem de minder ondernemende sturing van het bedrijf.
Samen met het bestaande management, dat onder leiding staat van Marjan Skotnicki-Hoogland, gaat de investeerder de marketinguitgaven weer opvoeren onder meer om nieuwe producten zoals Appelsientje Halfzoet of Dubbelfrisss Bronwater beter aan te prijzen. Bovendien wil Standard Investment, net als eerder met Dutch Bakery, de Duitse markt betreden, door de producten van Riedel in Duitse supermarkten te gaan aanbieden als premium huismerk. Ook de Scandinavische markten zouden aantrekkelijk zijn.
Elf dealmakers
In totaal waren er adviseurs en advocaten van elf M&A bureaus betrokken bij de overname van Riedel door Standard Investment. Verkoper FrieslandCampina liet zich bij de verkoop adviseren door financieel adviseurs van Deloitte (André van IJperen, Jasper de Grauw, Maarten van Berkel, Martijn Koedijk, Justin Hamers, Karlijn van der Hoeff en Martijn Post) en JPMorgan (Kai van der Kolk en Arjan Kreischer). Legal-advies werd ingewonnen bij huisadvocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek (Ton Schutte, Maarten Tinnemans en Erica Teeuwen). Riedel zelf besloot Van Doorne (Onno Boerstra, Sjoerd Stokmans, Steven Sterk en Desiree van der Veer) in te schakelen voor juridische ondersteuning.
Aan de kant van de koper werd advies geleverd door Nielen Schuman (Marcel van de Wijdeven en Niek Beudeker) en Oxeye (Daniel Frijns, Joost Smaal, Erik van der Werf en Thom van der Linde). Juridisch advies was afkomstig van Amsterdams advocatenkantoor JanssenBroekhuysen (Lucas Brabers, Marielle Broekhuysen en Pieter Janssen).
Verder waren ook Sincerius (Joost Siemensma, Machiel Hoek), EY, Nederlandse M&A Law boutique Stek en Atlas Tax Lawyers (Matthijs Wierenga, Frederik Mulder en Boudewijn Niels) betrokken bij de totstandkoming van de deal. Sincerius en Atlas Tax Lawyers leverden eerder ook advies bij overnames van Standard Investment. Financial due diligence-specialist Sincerius ondersteunde de investeringsmaatschappij bij de overnamedeals voor DSM Synres en Key Music. Atlas Tax was betrokken bij de investering van Standard Investment in Burger King Nederland.