Meisjes maken kennis met IT en technologie tijdens Girlsday bij Atos
Gisteren organiseerde Atos een speciaal event in het kader van Girlsday, een jaarlijks Europees initiatief dat meisjes al op jonge leeftijd enthousiast wil maken voor een opleiding of beroep in de techniek of de IT. Een groep van ruim 20 meisjes was bij het bureau op bezoek om tijdens een afwisselende en leerzame middag kennis te maken met de wereld van IT.
Girlsday is een jaarlijks initiatief van VHTO, een landelijk expertisebureau dat zich inzet voor meer meisjes/vrouwen in bèta, techniek en ICT. De 2017-editie van het landelijke event vond gisteren plaats – overal in Nederland stonden activiteiten op het programma die meisjes van 10 tot 15 jaar lieten kennismaken met bèta/techniek, technologie en informatiemanagement.
Zo ook op het hoofdkantoor van Atos in Amstelveen, met meer dan 100.000 professionals in 72 landen een van de grootste IT-dienstverleners ter wereld. Het bureau nodigde meisjes van het Hervormd Lyceum Zuid (Amsterdam) en de Panta Rhei (Amstelveen) uit om deel te nemen aan een interactief programma. Ook dochters van Atos medewerkers werden uitgenodigd om alles te horen over werken in IT.
Marianne Hewlett, Chief Marketing Officer bij Atos in de Benelux & The Nordics, zegt over het initiatief: “IT is een uitdagend vak, maar het heeft nog een ‘nerdy’ imago. We willen potentiële digitale leiders van de toekomst reeds op jonge leeftijd een kans geven meer te leren over IT in het bedrijfsleven. Girlsday is bij uitstek geschikt om jonge meisjes kennis te laten maken met IT op een manier die aansluit bij hun belevingswereld.”
Ontdekkingstocht
Na een korte presentatie over Atos konden de meisjes onder begeleiding van Atos-technici zelf aan de slag in het Atos Techlab met het bouwen van een eigen App en maakten zij kennis met de Nao-robots van Atos. Op een speelse manier ontdekten zij wat robotisering kan betekenen voor de samenleving – de technologie wordt gezien als zowel een kans als een bedreiging.
In het Business Technology & Innovation Center ervoeren de meiden hoe het voelt om te shoppen in een toekomstige winkelomgeving die compleet digitaal is. Ook stapten de meisjes in de wereld van virtual reality en gingen ze met een VR-bril op virtuele ontdekkingstocht door het kantoor. Zelfs digitaal een kapot auto-onderdeel opsporen is mogelijk met Atos technologie, zo ondervonden de jonge deelneemsters.
“Vandaag hebben we laten zien dat IT helemaal niet saai is, maar een leuk en uitdagend vak is dat bovendien een enorme impact heeft op ons dagelijks leven”, vertelt Hewlett.
Met de deelname aan Girlsday wil Atos, volgens IT-professionals een van de top drie werkgevers in de branche, vrouwelijke studenten aanmoedigen om een loopbaan in de IT-sector in overweging te nemen. Er is in Nederland een groot (en groeiend) tekort aan technische professionals, waarbij het aandeel van vrouwen ondanks alle inspanningen nog steeds erg laag is. “Daar komt nog bij dat diversiteit een enorme drijfveer van het bedrijfsleven is die innovatie, waarde en productiviteit versnelt”, voegt Hewlett toe.
Gerelateerd: Atos streeft naar meer diversiteit en inclusie op de werkvloer.