ITDS helpt Brunel met wereldwijde implementatie van IT-strategie
In iets meer dan veertig jaar is Brunel uitgegroeid van een Delfts bemiddelingskantoor tot een internationale dienstverlener met ruim 11.000 medewerkers in 37 landen. In veel van die landen werd gewerkt met een lokaal IT-systeem en eigen definities. Om toekomstbestendig te zijn, moesten al die systemen vervangen worden door één systeem en één standaard.
‘In een wereld die snel verandert, moet je je toegevoegde waarde blijven bewijzen, zeker in onze markt,’ vertelt Stefan de Boer, Manager Global IT bij Brunel. Het ‘One Brunel’ programma maakt het mogelijk om met alle vestigingen samen te werken op één platform. Zo kunnen we lokale en internationale contracten blijven bedienen.’
Mensen meekrijgen
Brunel had al een historie met ITDS Business Consultants. Een samenwerking voor de implementatie van de nieuwe IT-strategie was de juiste keus. Deze begon in 2010. De Boer: ‘De technische oplossing is uiteindelijk nooit het belangrijkst: dat is de verandering. Je moet mensen meekrijgen. Maar niet iedereen houdt van veranderingen. Alles wordt opeens transparant, werk verschuift misschien. Mensen kunnen zich daardoor bedreigd voelen. Daarom was het changemanagement de grootste uitdaging.’
De implementatie van het IT-systeem was een uitdagend veranderprogramma, met als naam ‘One Brunel’. ITDS hielp bij het opstellen van de strategie, het projectmanagement en het changemanagement. Een aantal sleutelfiguren waren tijdens het hele traject aanwezig. Daarnaast stapten verschillende specialisten in en uit, met competenties die nodig waren in die fase van het traject. ‘Ik vind ITDS heel sterk op strategisch- en projectmanagementvlak. Het ontwikkelen van een strategie in een markt die zo snel verandert als de onze vereist veel kennis. En je moet het ook nog eens kunnen leveren.’
Dezelfde taal
Zes jaar later spreekt iedereen dezelfde taal op hetzelfde platform, met dezelfde standaarden. ‘Dat werkt sneller en beter,’ vertelt De Boer, ‘voor ons én voor onze klanten. In principe zijn we klaar, we zijn nog aan het finetunen. Mensen die al langer voor ons werken zijn hebben de verandering omarmt en nieuwe medewerkers weten eigenlijk niet anders. De consultants van ITDS hebben er keihard met ons aan gewerkt. Met beide voeten op de grond, ze waren veel op de werkvloer aanwezig. Zo zijn wij bij Brunel ook, onze culturen komen overeen. Dat maakt samenwerken makkelijk. We zijn allebei doelgericht, commercieel, houden van tempo en gaan een discussie over de inhoud niet uit de weg, als dat nodig is. Daar word je allebei slimmer van.’
In contact
Waren het pittige jaren? ‘Van tevoren had ik niet gedacht dat het traject zo omvangrijk zou zijn. De grootste uitdaging was om de verandering de organisatie in en door te krijgen. We moesten voortdurend in contact blijven, goed luisteren, dingen die niet werken meteen veranderen. Met dat changemanagement heeft ITDS écht geholpen.’
De volgende stap is de overdracht naar de organisatie. ‘Dat kan nu ook. Mensen die zes jaar geleden nog junior waren, hebben zich enorm ontwikkeld, mede dankzij de inspanningen van ITDS. Dat is mooi om te zien. En natuurlijk blijven we in verandering. Als je iets aanpakt, zie je steeds iets nieuws waar je ook wat aan wilt doen. Dat moeten we doorzetten, het zit ook in onze organisatie. Door voortdurend beslissingen te blijven nemen, werken we agile aan verbeteringen voor de organisatie, voor onze klanten en voor kandidaten.’