Daimler en Volkswagen huren Deloitte en McKinsey in

02 juni 2016 Consultancy.nl

Duitse autofabrikanten Daimler en Volkswagen hebben consultancybureaus Deloitte en McKinsey & Company ingeschakeld om te helpen om beter te reageren op de onrust die ontstaan is rondom de CO2-uitstoot van hun dieselwagens. Deloitte neemt Daimler’s certificeringsproces voor dieseluitlaat emissies onder de loep, terwijl McKinsey een strategie moet opstellen waarmee Volkswagen het sjoemelsoftware schandaal achter zich kan laten.

Volkswagen, de op een na grootste autofabrikant ter wereld, was de laatste tijd slecht in het nieuws nadat naar buiten was gekomen dat een groot aantal van zijn diesel-voertuigen meer CO2-uitstoot veroorzaakten dan uit de tests was gebleken. Volkswagen gaf toe vals te hebben gespeeld door middel van sjoemelsoftware. Begin april werd ook een rechtszaak aangespannen tegen Daimler, de Duitse autofabrikant achter onder meer Mercedes en Smart, door Amerikaanse Mercedes eigenaren. Zij beschuldigden het bedrijf eveneens van het gebruik van frauduleuze software, die de uitstoot in het testproces lager doet voorkomen.

Toen het nieuws uitkwam kregen beide bedrijven te maken met een aanzienlijke koersdaling – op 25 april stond de aandelenkoers van Volkswagen 15% lager dan voordat het nieuws onthuld werd, terwijl Daimler zijn koers met 13% zag dalen. Over 2016 verwacht VW een daling in omzet van zo'n 5% ten opzichte van 2015, onder meer vanwege de nasleep van het dieselschandaal, en ook Daimler is voorzichtig in zijn uitlatingen over de verwachtingen voor dit jaar. Zowel Volkswagen als Daimler zetten zich er momenteel voor in om de schade beperkt te houden, waarbij de eerste een aantal interne tests uitvoert en PR-campagnes heeft lopen, en Daimler in de onderzoekmodus is geslagen om te achterhalen of de aanklagers een zaak hebben of niet.

Volkswagen en Mercedes-Benz

Om te ondersteunen bij deze werkzaamheden hebben zowel Volkswagen als Daimler de hulp ingeroepen van onafhankelijke adviesbureaus. Volkswagen om de schade te beperken en Daimler om het interne onderzoek te ondersteunen.

Volkswagen heeft de strategie consultants van McKinsey & Company ingeschakeld. Het wereldwijde strategiekantoor heeft de taak gekregen om Chief Executive Officer Matthias Mueller door de huidige crisis heen te leiden. Mueller is momenteel een aantal strategische doelstellingen aan het opstellen voor de periode tot 2025, die deze zomer bekend zullen worden gemaakt. De consultants ondersteunen bij de ontwikkeling van deze strategie, en assisteren de CEO door middel van analyses en assessments.

Daimler heeft de hulp ingeroepen van zakelijke dienstverlener Deloitte, om een diepgaand onderzoek uit te voeren naar de activiteiten waarvan het bedrijf beschuldigd wordt. Het onderzoek, dat op bevel van de US Justice Department wordt uitgevoerd, richt zich op het certificeringsproces voor de dieseluitlaat CO2-uitstoot van verschillende Mercedes-modellen. De accountants- en adviesorganisatie is volgens Duits weekblad Der Spiegel documenten en e-mails van werknemers aan het doorspitten, op zoek naar aanwijzingen.

Terwijl de onderzoeken voortduren worden er serieuze discussies gevoerd over de schade die de autofabrikanten hebben aangericht aan de volksgezondheid. Een onderzoeksrapport stelt dat de sjoemelsoftware van Volkswagen alleen al zo’n €29 miljard aan schade heeft veroorzaakt.

Uit onderzoek van PA Consulting Group blijkt dat Daimler en Volkswagen op het gebied van CO2 emissies achterlopen bij hun concurrenten.