Technology Fast50 winnaar vervalste prestatiecijfers
Service2Media, winnaar van de Deloitte Technology Fast50 awards in 2010 en vaak als voorbeeld van een gouden tech startup genoemd, is recentelijk schuldig bevonden aan het vervalsen van zijn boekhoudcijfers (‘cooking the books’). De prestaties die het bedrijf de laatste jaren naar buiten communiceerde bleken veel rooskleuriger dan zijn daadwerkelijke prestaties. Het bedrijf ging uiteindelijk failliet, maar heeft inmiddels wel een doorstart weten te maken: mobiele serviceprovider CM heeft het internetbedrijf overgenomen en zet al de diensten van Service2Media voort
Service2Media is een Nederlands technologiebedrijf dat innovatieve mobiele diensten levert, die merken direct in contact brengen met hun klanten. Het bedrijf leverde in het verleden onder meer ontwikkel- en beheeroplossingen voor de apps van Nationale Nederlanden, BBC, De Telegraaf, Rabobank, Kruidvat, De Politie en Ajax.
Het techbedrijf maakte de afgelopen tien jaar een snelle groei door en in 2010 leverde die groei hen een eerste plaats op in de Deloitte Technology Fast50 verkiezing in Nederland, en een veertiende plaats in de Fast500 EMEA Ranking. Beide rankings worden jaarlijks door accountants- en advieskantoor Deloitte uitgebracht en geven erkenning aan de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland en in de EMEA-regio. De omzet van Service2Media zou tussen het moment van oprichting in 2006 en 2010 gegroeid zijn met maar liefst 4762,55%.
Achteraf is echter gebleken dat de indrukwekkende cijfers die Service2Media ieder jaar publiceerde niet overeen kwamen met de daadwerkelijke cijfers van het technologiebedrijf. Ook de leningen die het bedrijf afsloot – waaronder €10 miljoen van investeerders Prime Ventures en Private Plus Fund en €1 miljoen van Innovatiefonds Overijssel – bleken te zijn afgegeven op basis van financiële cijfers die niet klopten. Dat Service2Media verkeerde cijfers publiceerde kwam in 2013 aan het licht, en de Belastingdienst probeerde toen al om het bedrijf failliet te laten verklaren omdat het nauwelijks aan zijn verplichtingen kon voldoen. Het bedrijf sneed echter flink in zijn personeelsbestand, dat werd teruggevoerd van ruim 100 naar slechts 35 man. Hoewel een faillissement zo in eerste instantie afgewend leek te worden, ging het bureau uiteindelijk toch over de kop.
Hoewel de oprichters van Service2Media de schuld krijgen van het vervalsen van de prestatiecijfers, besloten de achterliggende stakeholders af te zien van vervolging. De kosten en tijd die hierin gaan zitten kunnen volgens de commissarissen en investeringsmaatschappijen beter worden ingezet om het product van Service2Media te redden. “Het zou doodzonde zijn als zo'n mooi bedrijf ten onder gaat aan het gedrag van een verzameling te grote ego's”, stelde een van hen recentelijk tegenover het FD.
Achter de schermen werd door de commissarissen en investeerders achter het IT-bedrijf gewerkt aan een doorstart zonder de drie oprichters – allen voormalige managers van CMG. Die doorstart is er inmiddels ook gekomen: CM, een mobiele serviceprovider uit Breda, heeft het internetbedrijf overgenomen. CM zal de diensten van Service2media voortzetten, zodat de mobiele apps van klanten online blijven.