Evolve en Buzzcapture lanceren interne social media monitor

04 maart 2016 Consultancy.nl

Adviesbureau Evolve heeft samen met Buzzcapture een social media monitoring tool gelanceerd die het interne sentiment binnen organisaties bijhoudt. Op deze manier helpen de twee partners bedrijven om waardevolle inzichten op te doen uit hun steeds belangrijker wordende interne sociale platformen.

Social media tools zijn de afgelopen jaren een steeds onmisbaarder onderdeel geworden van de samenleving. Uit recente analyse blijkt dat inmiddels 74% van de mensen een account en/of profiel heeft op Facebook, 45% op LinkedIn, en 27% op Twitter. De omarming van de verschillende social mediakanalen zal de komende jaren waarschijnlijk alleen nog maar toenemen, aangezien steeds meer mensen ook via hun mobiele telefoon toegang hebben tot het internet en digitalisering een steeds sterkere grip krijgt op de maatschappij en economie.

Ook binnen het bedrijfsleven komen de verschillende social mediakanalen steeds centraler te staan. Vanwege de mogelijkheid om kennisdeling en samenwerking te verbeteren en de groeiende behoefte naar co-creatie en agile processen, zijn sociale samenwerkingstools als Yammer, SharePoint, onder vele andere*, steeds belangrijker geworden voor de manier waarop professionals met elkaar samenwerken.

De opkomst in het gebruik van de tools zorgt echter ook voor een groeiende vraag naar monitoring en controle en, een stap verder, naar de mogelijkheid om te leren van de activiteit die plaatsvindt op deze interne platformen. “We merken al lange tijd in de markt dat organisaties behoefte hebben aan meer insights over wat er onder de medewerkers leeft”, zegt Peter Haan, directeur van Evolve, een adviesbureau uit Utrecht gespecialiseerd in interne social media. Het monitoren van de sociale tools kan volgens hem “waardevolle inzichten” opleveren voor het bedrijf. Hij geeft Yammer – het meest gebruikte platform onder organisaties – als voorbeeld: “Yammer biedt basisinformatie over trending topics, het aantal leden en de hoeveelheid posts en reacties. Organisaties zouden veel meer en betere inzichten hebben als ze op het platform ook gericht conversaties kunnen monitoren, bijvoorbeeld rondom strategische thema’s als klanttevredenheid, innovatie en efficiënter werken.”

Tegen deze achtergrond heeft Haan besloten om Buzzcapture te benaderen, een bedrijf dat zich sinds 2006 toelegt op het meten van reputaties en sentiment, waaronder ook op social media. Door het gebruik van monitoring tools en analytics kan het bureau real-time in kaart brengen wat er zoal gezegd en geschreven wordt over merken, zowel offline als online. In de samenwerking die volgde tussen Buzzcapture en Evolve hebben de twee bedrijven de ‘interne social media monitor’ ontwikkeld, een tool die geavanceerde data-analyse toepast en zo organisaties in staat stelt om kwalitatieve inzichten op te doen vanuit interne social platformen. De tool geeft volgens de initiatiefnemers “direct inzicht” in wat er onder de medewerkers leeft, ook kan bijvoorbeeld informatie over sentiment en wie invloedrijk zijn binnen de netwerken gemonitord worden.

“Hiermee wordt makkelijker om aan te tonen wat interne social media nu echt bijdragen”, aldus Haan.

* Andere interne social media die veel gebruikt worden zijn onder meer: Iris Intranet, Embrace, Harmonics, Jive, SmartSite, Speakap, blueKiwi, Telligent en Slack.


Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×