Dubbel feest voor consultancykantoor Simon-Kucher & Partners

12 februari 2016 Consultancy.nl

Dubbel feest voor Simon-Kucher & Partners: in het jaar van zijn 30-jarige jubileum heeft het internationale consultancybureau zijn beste omzet ooit geboekt. In 2015 werd een omzetgroei van 21% gerealiseerd, waarmee Simon-Kucher & Partners voor het eerst de magische grens van €200 miljoen omzet heeft doorbroken. Ook het Nederlandse kantoor van Simon-Kucher heeft zijn steentje bijgedragen aan deze groei.

Eind 2010 haalden Klaus Hilleke en Georg Tacke, de co-CEOs van Simon-Kucher & Partners, de krantenkoppen in de wereldwijde adviesbranche. In een periode waarin het internationale bedrijfsleven in de greep was van de nasleep van de economische crisis, brachten de twee topmannen geheel tegen de stroom in een opmerkelijk boodschap naar buiten.

“We hebben onszelf ten doel gesteld om in 2015 de grens van €200 miljoen te doorbreken”, stelden Hilleke en Tacke, na het behalen van een recordomzet dat jaar. Kijkend naar de toenmalige staat van de consultancybranche – branchegenoten Roland Berger en Monitor hadden moeilijkheden om het hoofd boven water te houden en tal van andere consultancybureaus bevonden zich aan de rand van de afgrond – namen veel analisten de aankondiging met een korreltje zout.

Vijf jaar later kunnen Hilleke en Tacke echter terugkijken op wat zij zelf omschrijven als een “uitstekende en baanbrekende prestatie”, iets waar ook de analisten uit het consultancylandschap zich in kunnen vinden. Het afgelopen jaar heeft Simon-Kucher & Partners*, een consultancybureau dat zich focust op marketing en sales dienstverlening, een omzet gerealiseerd van €209 miljoen – een groei van 21% ten opzichte van het jaar daarvoor. Hoewel in de zomer van 2015 al bleek dat het bureau goed op weg was om zijn omzetdoel van €200 miljoen te gaan halen, zijn Hilleke en Tacke zeer “verheugd” dat de doelstelling nu daadwerkelijk gerealiseerd is.

De co-CEOs wijzen de omzetgroei toe aan de vraag van hun klanten naar groeistrategieën. In bijna alle industrieën en regio’s zagen de consultants de vraag naar duurzame groeistrategieën toenemen. “Dit speelt in op onze sterke punten, aangezien 'groei' altijd de kern heeft gevormd van ons advieswerk. Met onze focus op het verhogen van ‘top line performance’ helpen wij onze klanten met de groei van hun omzet en winst”, vertelt Hilleke. Vanuit een sectorperspectief werd de meeste groei gerealiseerd in de financiële dienstverlening (27% groei), terwijl vanuit een regionaal perspectief de markten in de Verenigde Staten, Singapore, het Midden-Oosten, de UK, Italië en Spanje allemaal een belangrijke rol hebben gespeeld in de groei-ontwikkeling – elk van deze markten realiseerde een toename aan fee-inkomsten van 30% of meer.

Nederland
Ook in ons land houdt de groei van Simon-Kucher aan, vertelt Onno Oldeman, Managing Partner van het Nederlandse kantoor van Simon-Kucher & Partners. Oldeman stond aan de basis van het kantoor in 2008, en onder zijn leiding is de praktijk vanuit de vestiging in Amsterdam uitgegroeid tot een team van meer dan twintig consultants. Net als de co-CEO’s benadrukt hij dat organisaties zich steeds meer willen ontwikkelen op commercieel gebied. “Of het nou gaat om het vernieuwen van verdienmodellen, het beprijzen van innovaties en diensten, of het optimaliseren van handelsvoorwaarden - het feit dat pricing een aanzienlijk effect heeft op omzet- en winstverbetering wordt breed gedragen”, aldus Oldeman.

Volgens Oldeman geeft hierbij steeds vaker de pure focus op sales & marketing vraagstukken van het bureau de doorslag bij opdrachtgevers, met als resultaat een groeiende portefeuille. Bovendien lijkt het belang van wat het bureau beschrijft als ‘topline power’ onder bestuurders toe te nemen. “Pricing staat steeds vaker bovenaan de agenda van bestuurders”, signaleert de partner.

Simon-Kucher & Partners heeft wereldwijd momenteel 860 werknemers in dienst – ruim honderd meer dan aan het begin van 2015 – en heeft nu een wereldwijd netwerk van meer dan dertig kantoren. Het grootste deel van deze kantoren staat in Europa, maar het bureau heeft ook zeven vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika en vier in Azië.

Vooruitzichten
Met hun blik op de toekomst, geven Hilleke en Tacke aan dat zij ervan overtuigd zijn dat het bureau zich goed heeft gepositioneerd om ook in de komende jaren zo succesvol te zijn als in de afgelopen vijf jaar. Hilleke wijst hierbij op de groeiende trend**, die hij waarneemt op het gebied van groeistrategieën. Hilleke wijst op de onstuimige groei die verwacht wordt in de digital sales en marketingwereld. Tacke laat verder weten dat in de nabije toekomst “nieuwe kantoren zullen worden geopend in Genève, Hamburg en San Francisco.” Vooral het kantoor in San Francisco is een veelbesproken onderwerp binnen het bedrijf, aangezien Simon-Kucher hiermee zijn footprint in Silicon Valley uitbreidt, dat door Tacke wordt omschreven als “het middelpunt van een sterk groeiende markt.”

Als het op harde cijfers aankomt hebben de twee topmannen een aantal nieuwe doelstellingen geformuleerd voor de komende jaren. In 2016 wil het consultancybureau zijn omzet vergroten naar in totaal zo’n €240 miljoen, met daarbij de voorspelling dat tegen het einde van het jaar Simon-Kucher bijna 1.000 werknemers zal tellen. En voor 2020 spreekt Simon-Kucher de ambitie uit om zijn wereldwijde omzet te verdubbelen ten opzichte van de vorige ambitieuze doelstelling van het bureau. Over vier jaar dient dan een omzet van rond €400 miljoen te worden gerealiseerd.

Hoewel het formuleren van visies en strategieën moeilijker is geworden dan enkele decennia geleden, worden dergelijke doelstellingen met enige terughoudendheid bekeken. De enorme snelheid van veranderingen en technologische vooruitgang in het huidige marktlandschap verstoren namelijk geregeld de traditionele markten, wat mogelijk ook het realiseren van zulke strategische doelstellingen bemoeilijkt. Toch heeft Simon-Kucher & Partners sinds 2010 elke keer weer zijn omzetvoorspellingen (die het twee keer per jaar publiceert) zo goed als waargemaakt, en met een overvolle projectenportefeuille in het vooruitzicht lijkt 2016 opnieuw een recordjaar te kunnen gaan worden voor Simon-Kucher.

* Simon-Kucher & Partners werd in 1985 opgericht in Bonn, Duitsland, door Herrmann Simon, Eckhard Kucher en Karl-Heinz Sebastian. Simon trad in 2009 af als CEO van het bureau, maar is nog steeds actief als Chairman van het consultancybureau.

**
Uit een onderzoek van PwC blijkt dat het vertrouwen van CEO’s in groei juist iets is gedaald.

More on: Simon-Kucher
Netherlands
Company profile
Simon-Kucher is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Simon-Kucher is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.