Active Cues wint Boer & Croon Co-generation Award
Active Cues, een ontwikkelaar van spellen voor jongeren en ouderen met speciale zorgbehoeften, heeft de ‘Co-generation Award’, een initiatief van Boer & Croon Management, in de wacht gesleept. De winnaar troefde in de finale inzendingen van NS en het Ministerie van Defensie af. Active Cues ontwikkelde onder meer de ‘Tovertafel’, een product dat ouderen in de midden en late fasen van dementie stimuleert in fysieke en cognitieve activiteit en sociale interactie.
Uit onderzoek van Boer & Croon Management blijkt dat er nog een hoop te verbeteren valt als het gaat om samenwerking tussen generaties. Gezien het groeiende belang van samenwerking tussen onder meer Generatie Y, Generatie X en Babyboomers, besloot het managementbureau in de zomer van 2015 om een nieuwe award te lanceren. De ‘Co-generation Award’ erkent organisaties die uitblinken op het vlak van generatie-overschrijdende samenwerking. Bedrijven werden uitgenodigd om mee te dingen naar de award, en na een beoordeling van alle inzendingen (16) maakte de jury afgelopen december de finalisten bekend.
De uiteindelijke finaleteams waren: NS Procurement, Active Cues en het Ministerie van Defensie. In de finaleronde op woensdag 20 januari presenteerden zij in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam hun project aan een jury*, voorafgaand aan de Nieuwjaarsbijeenkomst van Boer & Croon Management. Na een zorgvuldige beoordeling van de drie initiatieven viel de keuze op de case van Active Cues, een organisatie die interactieve spellen ontwikkelt voor doelgroepen met speciale zorgbehoeften, zoals ouderen die kampen met dementie, of jongeren/ouderen met een handicap. Een van de bijzondere producten die Active Cues ontwikkelde is de ‘Tovertafel’, een product dat ouderen in de midden en late fasen van dementie stimuleert in fysieke en cognitieve activiteit en sociale interactie. De Active Cues Tovertafel werd ontwikkeld door ir. Hester Anderiesen tijdens haar promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam
Volgens de jury was het een nek aan nek race tussen het Ministerie van Defensie en Active Cues, waarbij laatstgenoemde uiteindelijk aan het langste eind trok. Active Cues paste volgens de jury in het primaire proces co-generatie met vijf verschillende generaties “perfect” toe. Naast de jury stemden de gasten van de Nieuwjaarsbijeenkomst via een app op hun favoriet. De winnaar van die publieksprijs werd uiteindelijk het Ministerie van Defensie.
* De jury van de ‘Co-generation Award’ bestond uit Dina Boonstra, algemeen directeur NDC Mediagroep, Geert Sanders, hoogleraar 'Institutional Advancement/Fundraising' aan Nyenrode Business Universiteit, Jeroen Collette, interim-bestuurder in de zorg en associé van Boer & Croon en Joëlle Staps, algemeen directeur van de Nederlandse Volleybal Bond.