Consulting Exit interview met Bob Rog, Arthur D. Little
In mei 2011 maakte Bob Rog de overstap van Arthur D. Little naar Grolsch, waar hij aangesteld werd als Revenue Manager. Inmiddels is Rog werkzaam als Head of Shopper & Trade Marketing en E-commerce voor SABMiller in Nederland. Top of Minds – het executive search bureau dat Bob begeleidde bij zijn Exit en partner van Consultancy.nl – ging met hem in gesprek over zijn Consulting Exit en zijn leven na consultancy bij Groslch/SAB Miller.
Bier. Lekker tastbaar product?
“Spot on. Wie houdt er niet van bier? Ik heb prachtige momenten meegemaakt in mijn leven, en veel daarvan met bier. Bier is een emotioneel product, of beter gezegd, de momenten waarop het genuttigd wordt zijn vaak bijzonder. Onze bestaansreden is om mooie momenten te brouwen.”
Zit Grolsch niet in Enschede?
“Ja, maar we hebben ook een kantoor aan de Sarphatistraat in mijn woonplaats Amsterdam. Dat betekent een reistijd van maximaal zes uur per week. Een stuk minder dan toen ik nog in Rotterdam werkte.”
Hoe beviel je overstap?
“In het begin licht onwennig na de consulting cultuur waar ik vandaan kwam, maar na een paar maanden heb ik mijn draai gevonden. Met name de werkelijke impact aan het bedrijfsresultaat, je zit immers zelf aan de knoppen, gaf en geeft mij veel energie.”
Had je wel consultant moeten worden dan?
“Zeer zeker, al moet ik eerlijk bekennen dat ik als ontwikkelingseconoom licht naïef en wat sceptisch aan het avontuur begon. Ik wilde het liefst nog helemaal niet werken en non-stop de wereld rondreizen... maar, ik kreeg de kans van ADL en dacht: probeer het nou maar, kan geen kwaad. Pas na een paar maanden kwam ik er achter dat ik het enorm gaaf vond!
In vijf jaar consulting bouw je veel revelante skills op. Focus, result- and number-driven werken, gestructureerde aanpak, discipline, etc. Bovendien heb ik een wereldtijd gehad bij ADL, die ik niet had willen missen. Sterker nog, als ik ooit een stap terug wil maken dan is deze ervaring bij SAB Miller van hoge waarde geweest. Maar de komende vijf jaar kan ik hier nog wel vooruit, en verder dan vijf jaar kijken heeft mijns inziens niet zoveel zin.”
En wat kon je als consultant nog niet?
“People management… althans, niet naast het managen van een aantal analisten in een consulting team. People are the beginning of everything.”
Wat zijn de actuele thema’s in bier?
“De grootste uitdaging is het verbreden van de markt door meer bier-momenten te creëren. Bijvoorbeeld: de meeste Nederlanders drinken niet bij het eten. En als ze al iets drinken, is het een glas water of wijn. Terwijl bier een fantastische aanvulling is op veel gerechten! Zo zijn er meer momenten waar bier beter kan gaan concurreren met bijvoorbeeld wijn of fris, en er kunnen nieuwe momenten ontwikkeld worden.
Verder spelen in het supermarktkanaal factoren als concurrentie van hard discount brands en de groei van het top- of speciaalsegment. Met name het middensegment heeft het hier moeilijk, ook nog eens onder invloed van een erg hoge promotiedruk. Fascinerend om daar een portfolio voor te bepalen, dat in de praktijk te brengen en onderdeel van deze ontwikkeling te zijn.”
Wat heb je als Revenue Manager voor Grolsch gedaan?
“Ik was eigenlijk een partner die adviseerde aan de business zonder zelf beslissingen te nemen - een mooie overstapfunctie na consulting dus. Als Revenue Manager werk je op basis van value pools: waar zit de meeste waarde? Je rekent dan terug vanuit de shopper wat de optimale merk-verpakking-kanaal-prijs combinatie is. Zo zijn er laatste jaren nieuwe merken en verpakkingen geïntroduceerd waar ik als projectleider van de haalbaarheidsstudies veel werk voor heb verricht; dat is tof.”
En het horeca kanaal?
”Voor mijn huidige functie werkte ik aan een groot project in de horeca: waar zitten de kansen in de Nederlandse markt en met welke capabilities kunnen we deze kansen verzilveren? Het was daarna een mooi moment om die capabilities ook echt te gaan bouwen.”
Haal je Grolsch eruit in een blinde test?
“Zeker weten! 100%. Of misschien 90%, als het wat later op de avond is...”
Meer verhalen over Consulting Exits begeleid door Top of Minds zijn te vinden in de Exit Guide.