Adviesbureaus verliezen interesse in Low Car Diet
Eerder deze maand ging de Low Car Diet weer van start. Diverse organisaties en hun deelnemende werknemers en bestuurders laten een maand lang hun auto staan om te kiezen voor duurzame alternatieven. Zo strijden zij met elkaar om de meeste ‘duurzame’ kilometers te maken. Vorig jaar deden nog acht consultancybureaus mee aan het initiatief, dit jaar zijn Arcadis en Deloitte van de partij.
De Nederlandse variant van het Low Car Diet, dat oorspronkelijk is ontstaan in de VS, is een initiatief van Urgenda, een actie-organisatie voor duurzaamheid en innovatie, in samenwerking met de NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Green Wheels, vervoerders Connexxion, Veolia en Arriva, OV-fiets, Regus en overige partners*. Dit jaar doen in totaal zeventien organisaties mee aan het initiatief dat ten doel heeft zoveel mogelijk bedrijven en organisaties op een positieve wijze kennis te laten maken met duurzame mobiliteit en ze te ondersteunen bij de implementatie hiervan binnen hun bedrijfsvoering. Hierbij laten de deelnemers een maand lang de auto staan, en is het aan de deelnemers om duurzamere wijzen te vinden om op hun werk te komen, door bijvoorbeeld de fiets te pakken, met het openbaar vervoer te reizen of gebruik te maken van het autodeelconcept ‘Green Wheels’.
De editie van vorig jaar kende de meeste deelnemers tot nu toe, sinds de eerste pilot in 2012. 100 bedrijven en 1.150 deelnemers, onder wie 100 directeuren deden mee met het Low Car Diet. Bedrijven als Nike, Bugaboo, IBM, PGGM, ABN Amro, Landal GreenParks, Eneco en Unilever waren enkele deelnemende namen. De uiteindelijke winnaar was TMG, die in 30 dagen 60% meer duurzamere kilometers maakte. De bedrijven bespaarden in 2014 gemiddeld 38% op hun mobiliteitskosten, werknemers reisden 30% schoner en bewogen 16% meer.
Ook adviesbureaus waren de afgelopen jaren steeds van de partij bij het jaarlijkse Low Car Diet evenement. In 2013 deden zes adviesbureaus mee en het afgelopen jaar was dit aantal gegroeid naar acht. Voor de huidige editie hebben twee adviesbureaus zich aangemeld voor deelname, namelijk Arcadis en Deloitte. Met 124 deelnemers is het ingenieurs- en adviesbureau ook meteen het bedrijf waarvan de meeste werknemers deelnemen aan de wedstrijd. De interesse onder adviesbureaus voor het duurzame evenement lijkt dus flink te zijn gedaald – net zoals de interesse over de gehele linie.
Dat heeft volgens een woordvoerder van het initiatief te maken met het feit dat de opzet is veranderd. "Waar Low Car Diet de afgelopen jaren gratis was voor deelnemers, moeten deelnemende bedrijven dit jaar betalen. Door deze nieuwe formule zijn sommige bedrijven afgehaakt." Ook wijst de woordvoerder op partijen die de vruchten hebben geplukt van eerdere deelnames en daardoor geen belang hadden om zich wederom in te schrijven. Zo heeft EY haar beleid op het gebied van duurzame mobiliteit voor een groot deel gebaseerd op de ervaringen opgedaan tijdens Low Car Diet, en wordt de nieuwe aanpak na goedkeuring van de Raad van Bestuur inmiddels uitgerold binnen EY Nederland.
In volle gang
Inmiddels is de Low Car Diet wedstrijd in volle gang. Vanaf de start op 9 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, maken topbestuurders en medewerkers dertig dagen lang onder meer gebruik van de (deel) fietsen, high speed e-bikes, andere werk- en vergaderlocaties, openbaar vervoer en elektrische-/deel-auto’s. Bedrijven gaan met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken, en ontdekken op die manier dat de dagelijkse reis goedkoper, schoner en gezonder kan. “Een duurzame kilometer is elke kilometer die niet afgelegd wordt of op een andere manier dan met een benzine of dieselauto”, licht initiatiefnemer Urgenda toe.
* Dit jaar wordt het Low Car Diet mede mogelijk gemaakt door: Samen op Reis, Dag van de Duurzaamheid, MVO Nederland en de Nationale Postcodeloterij.