Berenschot schrijft boek voor Financial Times Publishing
Voor een nieuwe serie van managementboeken, de ‘Need-to-Know series in management books’, heeft Financial Times Publishing aan organisatieadviesbureau Berenschot gevraagd een van de titels te schrijven voor de serie. Onlangs verscheen de publicatie “The 25 Need-to-know management models”, uitgegeven door Berenschot adviseurs Gerben van den Berg en Paul Pietersma.
Binnen de adviesbranche is een schat aan managementkennis voorhanden. Geregeld brengen adviseurs (of adviesbureaus) nieuwe boeken en publicaties uit, waarmee zij bijvoorbeeld hun kennisleiderschap op een bepaald vlak laten zien. Ook Consultancy.nl licht regelmatig boeken en/of publicaties uit, zoals onlangs nog de nieuwe en herziene versie van het boek ‘The Brown Paper Methode’ – uitgebracht door drie partners van The Brown Paper Company.
Berenschot
Vandaag besteedt Consultancy.nl aandacht aan een nieuw boek, uitgegeven door twee adviseurs van organisatieadviesbureau Berenschot. Onlangs werd het Utrechtse consultancybureau gevraagd door Financial Times Publishing om een van de titels uit te geven van hun nieuwe serie van managementboeken, de ‘Need-to-Know series in management books’. Namens Berenschot viel die eer te beurt aan adviseurs Gerben van den Berg en Paul Pietersma, die de afgelopen jaren meerdere boeken gepubliceerd hebben, waarvan er volgens het adviesbureau wereldwijd meer dan 100.000 exemplaren zijn verkocht, uitgegeven in meer dan 10 talen. “De kwaliteit van onze internationale publicaties, de jarenlange samenwerking met Engelse uitgevers en de populariteit van onze publicaties maakten Berenschot een logische partner voor Financial Times Publishing*”, aldus Berenschot over de samenwerking met FT Publishing.
25 Need-to-Know management models
In het kader van de nieuwe serie managementboeken hebben Van den Berg en Pietersma ‘The 25 Need-to-Know Management Models’ uitgebracht, een managementboek dat een selectie bevat van enkele vaak gebruikte managementmodellen. ”Elk model is kort en bondig beschreven in een toegankelijke opzet: wat kun je met het model, wanneer kun je het gebruiken en hoe werkt het model?” beschrijven de auteurs het boek. Het boek bevat verder “10 handige do’s en don’ts voor het gebruik van managementmodellen zoals bijvoorbeeld: ‘Nieuwe manieren om te kijken naar oude problemen en een groot aantal hulpmiddelen voor besluitvorming’”. De thema’s in het boek variëren van strategie, governance en marketing en sales, tot onderwerpen als innovatie, verandermanagement en leiderschap.
Managementboeken
In het verleden zijn regelmatig managementboeken uitgegeven door Berenschot adviseurs (soms in samenwerking met overige auteurs). De afgelopen jaren passeerden diverse publicaties de revue. Voorbeelden zijn onder meer De Vergrijzing Voorbij, Doing Business in Africa, en Het Berenschot leiderschapsboek.
In 'De Vergrijzing Voorbij' (2013) worden enkele mythes doorbroken over de ouderenzorg in Nederland. Ook worden suggesties gedaan hoe zorgaanbieders, beleidsmakers en de maatschappij om kunnen gaan met de uitdagingen. Met de publicatie van dit boek hopen de auteurs – Berenschot adviseurs Eveline Castelijns en Wine te Meerman, en Projectleider Zorg bij CZ Annick van Kollenburg – de dialoog over de toekomst van de ouderenzorg in Nederland een impuls te geven.
In ‘Doing business in Africa’ - a strategic guide for entrepreneurs (2013), pleiten de auteurs voor meer investeringsgerichte, proactieve en inclusieve strategieën, die nodig zijn voor het benutten van kansen en het versterken van de Nederlandse concurrentiepositie in Afrika. De auteurs zijn Marjolein Lem en Rob van Tulder. Lem is internationaal econoom gespecialiseerd in strategieën voor internationaal ondernemen en ontwikkelingssamenwerking. Ze werkt als senior consultant bij Berenschot. Rob van Tulder is hoogleraar in internationale Business-Society Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit (RSM).
Het Berenschot leiderschapsboek - Naar een nieuwe visie op leiderschap en leiderschapsontwikkeling (2012), is geschreven door Ber Damen, bestuurslid bij Berenschot en directeur van Berenschot HRM. Als adviseur, schrijver en onderzoeker richt hij zich vooral op de thema's leiderschapsontwikkeling en management development.
* Financial Times Publishing werkt ook samen met McKinsey & Company. Het strategie consultancy kantoor is onder meer sponsor van de jaarlijkse FT Business Book of the Year Award.