Consultant verkocht NS informatie aan Bombardier

11 juni 2015 Consultancy.nl

Uit intern onderzoek van Houthoff Buruma blijkt dat consultant Richard de L. inderdaad schuldig is aan het verkopen van vertrouwelijke informatie van de NS aan treinfabrikant Bombardier. De externe consultant zou naar verluid €7.000 aan smeergeld hebben ontvangen.

In februari schreef Consultancy.nl over de vermeende omkoping van Richard de L., een extern adviseur voor meerdere NS-onderdelen. De Nederlandse Spoorwegen vermoedde dat de externe consultant in 2012 vertrouwelijke informatie over de NS had verkocht aan een medewerker van treinenbouwer Bombardier. Om zeker van zijn zaak te zijn, schakelde de NS advocatenkantoor Houthoff Buruma in om onderzoek te doen naar het voorval.

NS Trein

Vermoedens
De vermeende verkoop van vertrouwelijke NS-informatie kwam aan het licht nadat de consultant zijn echtgenote vertelde over het verkopen van informatie aan een derde partij. Vervolgens sprak de echtgenote met een vriendin hierover. De man van die vriendin is medewerker bij de NS en rapporteerde over het gerucht aan zijn leidinggevende. De consultant, die toen het voorval aan het licht kwam nog steeds voor de NS werkte, werd direct alle toegang tot NS-systemen en terreinen ontzegd.

De consultant werkte meerdere jaren voor enkele NS-onderdelen. Vanaf 1991 werkte hij zo’n 9 jaar voor het voormalige NS Cargo en voor de NS in Tilburg, waar de hoofdwerkplaats van het spoorbedrijf is gesitueerd. In 2012 werkte hij voor de Ierse dochtermaatschappij NS Financial Services. Hier was hij onder andere betrokken bij de aanbesteding van de nieuwe Sprinter-treinen en de ‘beruchte’ Fyra treinen. Over de eerstgenoemde aanbesteding werd informatie verkocht aan een medewerker van Canadese treinenbouwer Bombardier. Hiervoor ontving de extern adviseur volgens de doorlichting van Houthoff Buruma een bedrag van €7.000 aan smeergeld.

FYRA Trein

Parlementaire enquêtecommissie Fyra
Richard de L. getuigde afgelopen maandag voor de parlementaire enquêtecommissie over zijn betrokkenheid bij de aankoop van de Fyra-treinen. De V250-treinen van AnsaldoBreda die de Fyra aankocht moesten in 2014 wegens ernstige mankementen van het spoor worden gehaald. De L. zou volgens diverse media ook de consultant zijn die tegen betaling informatie over de nieuwe generatie Sprinter-treinen doorlekte aan Bombardier.