Nederlandse adviseurs helpen Beijing met fietsbeleid

10 juni 2015 Consultancy.nl

In een samenwerkingsverband met de China Academy of Transportation hebben Nederlandse adviseurs van Ecofys en Royal HaskoningDHV een fietsbeleidsplan ontwikkeld voor de gemeente Beijing. Het beleidsplan ‘Beijing Bicycle Strategy and Policy’ stimuleert het gebruik van de tweewielers en levert daardoor een bijdrage aan duurzamere mobiliteit in de Chinese hoofdstad. Het project is een initiatief van de Asian Development Bank.

Van 1986 tot 2012 is het gebruik van fietsen drastisch teruggelopen in Beijing. Bestond eerst 63% van het verkeer uit fietsers, in 2012 was dat nog maar 14%. In plaats daarvan pakken inwoners vaker de auto – die zij als statussymbool zien – waardoor de stad steeds meer last heeft van verkeersopstoppingen, langere reistijden, luchtverontreiniging en economische schade. Het is volgens de stad tijd om fietsen weer terug op de kaart te brengen.

Beijing traffic jam

Samenwerking
“Fietsen kan een substantiële bijdrage leveren aan een duurzame verkeerssituatie in Beijing. De gemeente Beijing onderkent dit en heeft zich in de stedelijke masterplanning ten doel gesteld dat minimaal 20% van het verkeer in 2020 uit fietsers bestaat”, aldus Ki-Joon Kim, Senior Transport Specialist van de Asian Development Bank. De ontwikkelingsbank heeft daarom een team van experts bij elkaar verzameld om de stad te ondersteunen bij het behalen van deze doelstelling. Adviseurs van Ecofys, Royal HaskoningDHV en de China Academy of Transportation (CATS) zijn gevraagd de huidige verkeerssituatie in de metropool te onderzoeken en een fietsbeleidsplan op te stellen met aanbevelingen. “Met dit fietsbeleidsplan kan Beijing een gezonde en fietsvriendelijke stad worden voor zijn ruim 20 miljoen inwoners”, stelt Wim van der Wijk van Royal HaskoningDHV, de leider van het team en een specialist op het gebied van stedelijke mobiliteit.

‘Beijing Bicycle Strategy and Policy’
In het resulterende beleidsplan doet het consultantteam aanbevelingen voor de manier waarop fietsen in Beijing gestimuleerd kan worden. “Volgens onze visie moet Beijing goede fietsroutes en fietsstallingen krijgen, het openbare deelfietssysteem verbeteren en uitbreiden, stedelijke functies meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen en fietsen integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem”, aldus Van der Wijk. Maar betere infrastructuur voor fietsen alleen is niet genoeg. Er is volgens de onderzoekers een cultuurverandering nodig, voegt Van der Wijk toe: “Er moet een institutioneel kader komen waarin fietsen een integraal onderdeel vormt van de stedelijke verkeersplanning, waarbij gezaghebbende politici en ambtenaren fietsen met overtuiging promoten. Dit vereist een cultuurverandering binnen de beleidsbepalende instellingen.”

Ecofys, Royal-HaskoningDHV and CATS develop Beijing Bicycle Plan

Volgens Maarten Neelis, regiomanager voor duurzaamheidsbureau Ecofys in China, is er een mentaliteitsshift nodig. Veel inwoners zien fietsen niet als plausibel alternatief voor reizen met de auto. “Om een positieve en aantrekkelijke fietscultuur te creëren, leggen we Beijing een breed scala aanbevelingen en acties voor, waaruit zij kunnen kiezen”, aldus Neelis.

Het plan van de adviseurs is eind vorige maand gedeeld met de beleidsmakers van Beijing. “De gemeente zal alle zeilen moeten bijzetten om zijn eigen doelstelling van 20% fietsers in 2020 te behalen. Dit plan zal hen hier zeker bij helpen en maakt van Beijing een gezondere stad”, aldus Ki-Joon Kim.

Fietsen in Azië
Als onderdeel van het project hebben de adviseurs een ‘toolkit’ ontwikkeld waarmee andere grote steden in Azië en Oceanië hun eigen fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Gemeenten uit deze regio’s kunnen later dit jaar van deze toolkit gebruikmaken via de Asian Development Bank.