Verschillen in inkoopvolwassenheid nemen toe

17 maart 2015 Consultancy.nl

Bedrijven in de nutssector hebben het hoogste volwassenheidsniveau op het gebied van inkoop. Op een gedeeld tweede plek staan organisaties uit de sectoren mijnbouw, groothandel en ICT, blijkt uit onderzoek van Supply Value. Over de hele linie nemen de verschillen in inkoopvolwassenheid toe.

Jaarlijks verricht de supply chain specialist uit Arnhem onderzoek naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen het inkoopvakgebied. Aan de 2015 editie van het onderzoek hebben meer dan 550 inkoop professionals uit meer dan 20 landen deelgenomen, werkzaam in uiteenlopende branches. Circa de helft van de respondenten werkt bij bedrijven met 500 FTE of meer. 

Inkoopvolwassenheid
Een van de thema’s die het onderzoek onder de loep nam is de inkoopvolwassenheid van organisaties. Hierbij werd gebruik gemaakt van het inkoop-ontwikkelingsmodel van Keough*. Het model gaat uit van vijf niveaus, variërend van een lage volwassenheid (‘Dien de fabriek’; score 1) tot een zeer hoge maturity (‘World-class Supply Management’; score 5).

Inkoopvolwassenheid van deelnemende organisaties

“Hoe verder een organisatie in het inkoopvolwassenheidsmodel is, hoe volwassener de inkoop-functie en processen worden, hoe meer samenwerkingsverbanden worden aangegaan, leveranciersprestaties worden gemeten en verbeteracties worden uitgevoerd, en integrale waarde verhoging in de keten wordt nagestreefd”, legt Ramon Abbenhuis uit, adviseur bij Supply Value en één van de auteurs van het rapport.

Uit de data blijkt dat de volwassenheid van sectoren aanzienlijk verschilt. Zo behalen bijvoorbeeld organisaties in de bouw en detailhandel een score van onder de 2,7, beduidend lager dan de koplopers, die vooral actief zijn in de nuts, groothandel en ICT sectoren. “In deze sectoren is men professioneler bezig met inkoop- , contract- en leveranciersmanagement.” Met een score van 2,3 zijn bedrijven in de landbouw, bosbouw, visserij en de jacht het slechtste jongetje van de klas op inkoopgebied. Niet geheel verassend, stelt Abbenhuis, “de inkoopfunctie speelt traditioneel een kleinere rol in de bedrijfsvoering van deze sectoren. Wel is er op inkoop- en contractmanagement gebied nog relatief veel kostenreductie te behalen op laag hangend fruit.”

Inkoopvolwassenheid per sector

Toenemende verschillen
Kijkend naar de volledige dataset kan geconcludeerd worden dat de verschillen tussen de koplopers en achterblijvers aan het toenemen zijn. Waar vorig jaar slechts 4% van de bedrijven zichzelf beschreef als een “World-class Supply Management organisatie”, is dit percentage in de 2015 editie gestegen tot 10%. Ook in het op een na hoogste volwassenheidsniveau is het aantal bedrijven gestegen. Tegelijkertijd is er een vergelijkbare trend zichtbaar in de lagere niveaus, met als gevolg dat organisaties zijn weggedreven uit het middelste volwassenheidsniveau, ‘Gecoördineerde inkoop’. “Die eerste trend, waarbij bedrijven opschuiven naar de hoogste volwassenheidsniveau ’s, is goed te verklaren vanuit het feit dat steeds meer bedrijven actief en zeer professioneel bezig zijn met inkoop- , contract- en leveranciersmanagement. Dit is niet langer meer iets van de grootste bedrijven uit iedere sector. Vanuit Supply Value zijn we erg benieuwd of deze trend verder doorzet bij het jaarlijks terugkerende onderzoek in 2016.”

* Het inkoop-ontwikkelingsmodel van Keough:

Inkoop-ontwikkelingsmodel van Keough


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup