Opmerkelijke introductie voor starters bij &samhoud

10 mei 2011 Consultancy.nl

De onboarding van nieuwe consultants is een belangrijk element van het rekruteringsproces van adviesbureaus. Bedrijven gebruiken onboarding om zij-instromers up-to-date consultingvaardigheden en inhoudelijke expertise aan te bieden op het bedrijfsvakgebied. Daarnaast is onboarding-training bedoeld om nieuwe werknemers de bedrijfscultuur en de ‘way of working’ te laten leren kennen. Nieuwe adviseurs hebben traditioneel te maken met intensieve onboarding-weken. Topfirma’s combineren de trainingsperiode echter ook met internationale reizen en exclusieve (arbeids)locaties.

Nieuwe consultants bij Accenture worden bijvoorbeeld een week naar St. Charles (Chicago) gestuurd, McKinsey stuurt zijn (beginnende) werknemers naar zijn Alpine University in Kitzbühel (Oostenrijk), Capgemini bezit een universiteit in Les Fontaines (net buiten Parijs) en Deloitte heeft een toegewijde universiteit in de Verenigde Staten voor zijn werknemers.
 
Ondanks verschillen in locaties en inhoudelijke focus komt de opzet van de onboarding-programma’s redelijk overeen. De focus ligt bij algemene consultingvaardigheden, inhoudelijke deskundigheid, interpersoonlijke vaardigheden en de ‘zachte’ elementen specifiek voor een adviesbureau. &samhoud, een adviesbureau uit Utrecht, heeft onlangs een onboarding-programma gelanceerd dat een compleet andere focus heeft. &samhoud pakt de introductie op een heel bijzondere manier aan - onderdeel van het introductieprogramma zijn een week durende pelgrimstocht naar Santiago de Compostella en een juichende ontvangst van nieuwe medewerkers.

Warm welkom begint al voor de eerste werkdag
Het is dinsdagochtend 15 april, 08.45 uur, de start van de eerste werkdag van 10 nieuwe medewerkers van &samhoud. Ze worden opgewacht door 80 joelende en juichende collega’s die spandoeken omhoog houden met teksten als “Femke, je bent een superassistent!”, “Ik ben jouw grootste fan, Reinier!” “Welkom Anouk, topconsultant!”. Ingrid Smolders, Managing Director van het organisatieadviesbureau zegt hierover: “Wij ontvangen onze nieuwe mensen echt als helden. Mensen moeten voelen dat het speciaal is hier te werken maar dat wij ook vooral heel blij zijn met de keuze die zij voor &samhoud hebben gemaakt. Het weekend voor de eerste werkdag hebben nieuwe mensen ook al een bos bloemen ontvangen met de boodschap 'We kijken uit naar je komst'.”

Pelgrimage naar Santiago de Compostela
In de eerste 6 maanden maken nieuwe medewerkers een week durende voettocht in Spanje, op de route naar bedevaartsoord Santiago de Compostella.  Tijdens deze reis gaan medewerkers op zoek naar hun persoonlijke visie door te denken over de drijfveren in het leven. Ingrid Smolders: “Wij denken dat mensen die goed weten wat ze willen en kunnen verder in het leven komen en daardoor ook een betere toevoeging kunnen bieden aan het bedrijf. Daarnaast zorgt dit voor ultieme verbinding tussen onze medewerkers."

Gewoon ongewoon
“Wij noemen ons zelf een gewoon ongewoon adviesbureau. Ons introductieprogramma is daar een goed voorbeeld van”, licht Ingrid Smolders toe, “Het is heel gewoon om mensen zich snel thuis te laten voelen maar het is voor veel organisaties nog altijd ongewoon om daar ook echt veel aandacht aan te besteden. Terwijl het een heel efficiënte manier is om mensen zo snel mogelijk in te passen. Maar daarbij hebben we ook heel veel lol tijdens zo’n introductie.”

Nieuwe medewerker Anouk van Baal: “De eerste indruk is essentieel en eenmalig. Dat heeft &samhoud goed begrepen. Een warmer welkom kon ik me niet wensen. Iedereen draait ook mee en doet moeite om je op je gemak te stellen. Dit bedrijf straalt een enorme warmte en energie uit, en als nieuwe medewerker neem je dat direct over.”