KPMG: Westerse bedrijven achterop met social media
Westerse bedrijven lopen achter op hun concurrenten in opkomende landen als het gaat om sociale netwerken als Twitter en Facebook. Dat blijkt uit een rapport van adviesbureau KPMG. De conclusie is opmerkelijk omdat Westerse consumenten relatief veel meer gebruikmaken van social media en het gebruik ervan ook sneller stijgt, in vergelijking met consumenten in opkomende landen. In China, India en Brazilië maken bedrijven 20 tot 30% vaker gebruik van social media dan bedrijven in ontwikkelde landen als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De resultaten zijn gebaseerd op een enquête onder 1,850 managers en 2,016 werknemers uit tien landen.
Dowload het KPMG rapport Global Social Media Survey
Social media in opkomst
Uit het onderzoek bleek dat gemiddeld 70% van alle bedrijven nu social media gebruiken. Verder zeiden 98% van de managers in China en 95% van de managers in Brazilië dat ze social media ten minste meerdere keren per week gebruiken, in vergelijking met 80% van de managers in het Verenigd Koninkrijk. Slechts 48% van de Engelse bedrijven gebruikt netwerken als Twitter en Facebook om met leveranciers, klanten en consumenten te communiceren. In de Verenigde Staten en China is dat respectievelijk 72% en 83%. Het rapport stelt echter ook dat bedrijven in het Westen minder problemen hebben met het gebruik van internet voor sociale doeleinden dan hun internationale rivalen. “De opkomende markten schijnen zich snel te realiseren dat sociale netwerken een relatief goedkope mogelijkheid bieden om de competitie in ontwikkelde markten aan te gaan”, zei Tudor Aw, KPMG'’s head of technology in Europa.
Een van de belangrijkste verklaringen voor de hoge adaptie van social media in opkomende markten is het feit dat ze minder afhankelijk zijn van “legacy systems”, zoals e-mail.
Gebruik van geblokkeerde kanalen
In zijn rapport concludeert KPMG ook dat werknemers voor wie het verboden is om van deze netwerken gebruik te maken op hun werk, vaak toch toegang tot social media hebben. Een derde van de ondervraagde werknemers wiens bedrijf de toegang tot social media had geblokkeerd, maakte gebruik van workarounds om toch op sociale netwerksites te komen.