Ernst & Young Advisory herstructureert Air Malta
EY is door Air Malta ingehuurd om de verlieslijdende luchtvaartmaatschappij te herstructureren.
Het E&Y-team zal in de komende maanden de situatie beoordelen en een lijst van ‘snelle winsten’ leveren, en daarnaast aanbevelingen doen voor de lange termijn. Door het inefficiënte personeelsaantal van Air Malta zal het uiteindelijke herstructureringsplan naar verwachting ontslagen bevatten.
Ernst & Young heeft een team van experts samengesteld uit zowel de afdeling herstructurering als vanuit de luchtvaartindustrie.
- Ernst & Young-partner Alan Hudson: leidde diverse teams die hebben geadviseerd bij luchtvaartherstructurering.
- E&Y SME, Robert Palmer: voormalig easyJet Group Financial Controller en CFO van BMI.
- E&Y-managers en daaronder: diverse E&Y adviseurs van E&Y-kantoren zullen op deze zaak gezet worden.
Bron van de problemen: positionering niet in lijn met zijn kostenstructuur
Een beoordeling op hoog niveau door de luchtvaartmaatschappij heeft uitgewezen dat de bron van de problemen ligt in het feit dat zijn kostenstructuur niet in lijn is met zijn positionering in de markt. Air Malta is, onder druk van concurrentie, in de afgelopen jaren de strijd aangegaan met ‘low cost’-vervoerders. Zijn frequente verlagingen van vluchtprijzen heeft tot een hoger volume geleid maar in diverse gevallen ook tot lagere winsten. Daarbij is het personeelsbestand een groot aandachtsgebied. Om een idee te geven: Air Malta heeft 12 vliegtuigen met ongeveer 1400 werknemers. In 2007 opereerde EasyJet met meer dan 140 vliegtuigen en in totaal 5574 werknemers.
€100 miljoen kapitaalinjectie toegestaan door Europese Commissie?
Eén van de steunpilaren van het complete herstructureringsplan is een eenmalige kapitaalinjectie in de luchtvaartmaatschappij van €100 miljoen door de Maltese overheid. Die injectie zal waarschijnlijk nauwkeurig getoetst worden door de Europese Commissie in Brussel. Een vergelijkbare situatie deed zich voor in Cyprus, waar de overheid een eenmalige kapitaalinjectie deed in Cyprus Airways. De EC stond dit niet toe en zal waarschijnlijk dezelfde lijn aanhouden in het geval van Malta.
Positieve punten waar Air Malta op kan voortbouwen
Air Malta staat in de markt bekend om twee sterke pluspunten van zijn organisatie. Ten eerste zijn de vliegtuigen alle van dezelfde producent – Airbus, en de gemiddelde levensduur van de vloot is slechts 2.4 jaar. Dit leidt tot lagere onderhoudskosten. Daarnaast heeft Air Malta zeer gewillige en ‘prime time’ landingsplaatsen op enkele zeer belangrijke bestemmingen als Heathrow, Gatwick, Rome, Parijs et cetera. Air Malta heeft de mogelijkheid deze lucratieve plaatsen te leasen of verkopen aan andere maatschappijen.