Associaties van klanten bij grote adviesbureaus

22 december 2010 Consultancy.nl

Uit onderzoek van Source for Consulting blijkt dat Accenture het meest prominente merk is onder Tier-1 adviesbureaus. Voor het rapport werden enkele van de grootste adviesafnemers* onderzocht, die samen ongeveer €2.9 miljard besteden aan consulting diensten. Accenture neemt meer dan 20% van alle keuzes door kopers voor zijn rekening.

Het onderzoek rangschikte de volgende top 5 van adviesbureaus met een algeheel aandeel in de keuze van kopers over gehele adviesmarkt:
(1) Accenture
(2) Deloitte
(3) IBM
(4) McKinsey
(5) KPMG

Uit het rapport blijkt dat bedrijven als McKinsey en IBM duidelijk putten uit hun reputatie binnen respectievelijk strategie en IT. De kracht van het merk Accenture is aantoonbaar en heeft zich succesvol weten te associëren met meer dan een service. De sterkste bedrijf-service associaties zijn als volgt:
- McKinsey en strategie
- IBM en IT-consulting
- Accenture en outsourcing
- PwC en financiering

De strijd tussen de Big Four

Wanneer wordt gekeken naar de Big Four-bedrijven dan is Deloitte het meest prominente Big Four consultingmerk. Het feit dat Deloitte de enige was die zijn adviestak in de afgelopen jaren niet heeft afgestoten, is wellicht de kracht van het merk. Deloitte heeft een significant hoger aandeel in de gedachten van kopers dan zijn rivalen (12% tegenover 8% voor KPMG, 7% voor Ernst & Young en 6% voor PwC).

Strategy = McKinsey

De associatie tussen McKinsey en strategy consulting – gemeten door gedeelde gedachten tussen kopers – is het sterkste merk in de markt. Concurrenten als Boston Consulting Group en Bain & Company scoren ook goed, maar nog verre van de associatie met McKinsey.