ZZP-consultants snoepen opdrachten van bureaus af
De grote traditionele adviesbureaus hebben het moeilijk, ze hebben steeds meer last van concurrentie van zelfstandigen die hun adviezen verstrekken zonder hoge overheadkosten. Dat schrijft het Financieel Dagblad op 3 november. Inmiddels zijn er circa 80.000 adviseurs in de meest uiteenlopende branches. 77% van deze mensen zijn eenpitters ofwel ZZP’er. Dat brengt de grote adviesbureaus in problemen. Daarom willen ze zich afzonderen door met zeven en twintig bestaande traditionele adviesbureaus een eigen keurmerk op te richten.
Cowboys of indianenverhalen?
In het artikel in het FD geven bestaande adviesbureaus af op de grote concurrentie die ze voelen van de zelfstandigen. Cowboys worden ze genoemd: “De adviesmarkt is volop in beweging, maar het is ook een markt die cowboys aantrekt. Topambtenaren, managers, maar ook organisatieadviseurs die hun baan verliezen, zetten massaal hun oude netwerk in om een nieuw leven op te bouwen.”
Het is typerend voor de grote adviesbureaus dat men afgeeft op een groep waarmee ze de concurrentie blijkbaar niet aankunnen. Jarenlang heeft men een monopolie gehad op hun vakgebied en de bomen leken tot in de hemel te groeien. Grote en grootse organisaties zijn opgezet want er waren maar een paar adviesbureaus. Nu het ene na het andere adviesbureau in de problemen komt gaat men afgeven op de concurrentie die men ondervindt van ZZP’ers en freelancers. Dat is jammer en zal de traditionele bureaus niet helpen.
Klanten hebben inmiddels ook wel door dat de overheadkosten en de grote marges niet meer van deze tijd zijn. Inmiddels zijn de eerste faillissement van grote bureaus een feit. Onlangs ging BoerCroon al failliet (onder meer na stukgelopen gesprekken met Deloitte en KPMG, red.) met achterlating van een schuld van vele miljoenen. De focus van BoerCroon was meer gericht op het geld verdienen dan dat de klant centraal stond. Dan is het niet verwonderlijk dat klanten kiezen voor een goede adviseur die niet de torenhoge lasten van de organisatie hoeft te verdienen.
ZZP’ers werken steeds vaker samen
Steeds meer ZZP’ers werken samen bij grote projecten. Op deze manier kunnen grotere opdrachten worden uitgevoerd terwijl de overheadkosten en de grote marges nog steeds niet nodig zijn. De concurrentie zal dus alleen maar toenemen. Een keurmerk van de traditionele bureaus zal daarbij niet helpen, dat lijkt op de slager die zijn eigen vlees keurt.
Het zou verstandiger zijn als de grote adviesbureaus eens de hand in eigen boezem zouden steken om te bedenken waarom klanten massaal kiezen voor minder grote (lees: minder kostbare) organisaties. Dat is een andere benadering dan afgeven op een groep die sneller reageert, minder kostbaar is en minstens dezelfde kwaliteit levert.
Een artikel van Richard Wiss, verantwoordelijk voor Business Development bij HeadFirst, een detacheringsbureau uit Hoofddorp. Dit artikel is eerder geplaatst in het FD.
Toevoeging van redactie Consultancy.nl
Bekijk de rubriek Consultancymarkt voor een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de branche en de rubriek Financiële cijfers voor inzicht in de financiële prestaties van adviesbureaus.