McKinsey ontwikkelt businessplan voor glasgroentesector

27 oktober 2014 Consultancy.nl

Rabobank, tuinbouwcluster Greenport Holland en LTO Glaskracht werken samen aan een afzetplan voor de kwakkelende glasgroentesector. Adviesbureau Rijnconsult deed vooronderzoek voor het afzetplan, en McKinsey & Company mag de klus afmaken middels een businessplan dat moet leiden tot een verbeterde afzetstructuur.

De afzetmarkt voor de glasgroentesector kan al jaren beter. Zo kampt men met financiële uitdagingen. Zo’n 60% van de bedrijven staat er niet goed voor. Een van de grootste oorzaken is de eigen afzetstructuur, maar ook een slechte prijsvorming helpt de sector niet. Sterker nog: dan ontstaat er een acuut liquiditeitsprobleem.

Om de situatie voor ondernemers in de branche te verbeteren hebben Rabobank, tuinbouwcluster Greenport Holland en LTO Glaskracht, een organisatie die zich onder meer bezighoudt met sectorale beleidsbeïnvloeding en innovatie voor glastuinbouwondernemers, de handen ineen geslagen met als doel om de tuinbouw weer op te laten bloeien. Als onderdeel van de samenwerking werd afgesproken om een nieuwe afzetstructuur op te stellen. Rijnconsult werd ingeschakeld om vooronderzoek te doen naar het afzetplan. Inmiddels is de vraag wát er moet gebeuren om de tuinbouw weer op te laten bloeien beantwoordt. De vraag “Hoe?” wordt nu voorgeschoteld aan de strategieconsultants van McKinsey & Company. Voor het traject tot het nieuwe afzetplan is €1,6 miljoen euro nodig, zo staat in de aanvraag voor financiering bij het Productschap Tuinbouw.

Glasgroentesector - McKinsey - Rijnconsult

Businessplan
Consultancybureau McKinsey & Company zal aan de hand van het tweejarige onderzoek van Rijnconsult een businessplan opstellen. Het plan moet leiden tot een verbeterde afzetstructuur, met stabielere prijzen en veel minder onbestemd product. Hierbij zijn innovatieve, alternatieve afzetmogelijkheden bij overproductie een pre. De consultants hebben drie maanden de tijd om tot een oplossing te komen. Een kort tijdsbestek, maar met voldoende informatie voorhanden en breed draagvlak binnen de sector moet het de consultants lukken om de markt van een gedegen advies te voorzien. Of dit plan ook te implementeren valt binnen de tuinbouwsector is een tweede.