Kirkman en YSE: Social enterprises hebben betere reputatie
Young Professionals kennen zogeheten 'social enterprises' een betere reputatie toe dan organisaties die winstmaximalisatie centraal stellen. Dit blijkt uit onderzoek van Kirkman Company, YSE en de Vrije Universiteit van Amsterdam uitgevoerd onder zo'n 100 bijna afgestudeerde Young Professionals.
De instellingen deden samen onderzoek naar de veranderende relevantie van organisaties en hun vermogen om talent aan te trekken. Belangrijkste onderzoeksvraag: verkiezen Young Professionals een social enterprise als werkgever boven een traditionele organisatie?
Uit het onderzoek komt naar voren dat social enterprises – bedrijven die winstmaximalisatie ondergeschikt stellen aan hun maatschappelijke missie – een betere reputatie wordt toegeschreven dan niet-social enterprises. Daarnaast verwachten potentiële werknemers dat social enterprises over het algemeen betere werkgevers zijn. “De resultaten bevestigen de verschuiving die wij de afgelopen jaren zien in de markt", aldus Han Hendriks, Managing Partner bij Kirkman Company.
Volgens Hendriks wordt het belang van ‘social’ dan ook steeds belangrijker, en kan het inmiddels beschouwd worden als een onderscheidende factor in de markt. “Organisaties met een goede reputatie op het gebied van ondernemerschap en die hun verantwoordelijkheid nemen, zijn beter in staat samen te werken met haar stakeholders. Dergelijke organisaties kunnen dan ook competitief voordeel behalen ten opzichte van concurrenten.” Op termijn verwacht hij zelfs dat het businessmodel van traditionele enterprises niet langer houdbaar zal zijn: “Wij geloven dat organisaties die louter gericht zijn op winstmaximalisatie geen bestaansrecht meer hebben.”