EY: Low car diet bespaart 38% op mobiliteitskosten
Afgelopen maand hebben acht adviesbureaus meegedaan aan het duurzame initiatief Low Car Diet. In het kader hiervan lieten deelnemers een maand lang de auto staan en reisden ze met behulp van duurzamere alternatieven naar hun werk. Volgens berekeningen van EY hebben de deelnemende bedrijven daardoor gemiddeld 38% bespaard op hun mobiliteitskosten, omgerekend zo’n €100.000.
Low Car Diet
Het Low Car Diet, oorspronkelijk ontstaan in de VS, is een initiatief van Urgenda, een actie-organisatie voor duurzaamheid en innovatie, in samenwerking met de NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Green Wheels, vervoerders Connexxion, Veolia en Arriva, OV-fiets, Regus en overige partners*. Afgelopen maand deden 1.094 deelnemers mee aan het initiatief dat ten doel heeft zoveel mogelijk bedrijven en organisaties op een positieve wijze kennis te laten maken met duurzame mobiliteit en ze te ondersteunen bij de implementatie hiervan binnen hun bedrijfsvoering. Hierbij lieten de deelnemers een maand lang de auto laten staan, en was het aan de deelnemers om duurzamere wijzen te vinden om op hun werk te komen, door bijvoorbeeld de fiets te pakken, met het openbaar vervoer te reizen of gebruik te maken van het autodeelconcept ‘Green Wheels’.
Consultancybureaus
Meer dan 100 bedrijven deden mee aan derde editie van het Low Car Diet, en vanuit de adviesbranche namen acht consultancybureaus deel: Accenture, Arcadis, Capgemini, CGI, EY,KPMG, McKinsey & Company en Rijnconsult. Tussen 10 september en 10 oktober streden zij met andere bedrijven om de meeste duurzame kilometers te maken.
Berekening EY
De resultaten van de deelnemende bedrijven werden vervolgens berekend door de Carbon Manager van accountants- en consultancykantoor EY. Die heeft berekend dat er uiteindelijk gemiddeld zo’n 38% is bespaard op de mobiliteitskosten, wat omgerekend neerkomt op een besparing van ongeveer €100.000. Verder reisden de deelnemers 30% schoner en bewogen 16% meer. De winnaar van het Low Car Diet werd de Telegraaf Media Groep, die 60% duurzamere kilometers maakte.
Blijvend verduurzamen
Erik Kamphuis, COO bij EY en tevens teamcaptain voor het deelnemende team van het kantoor – 17 medewerkers namen deel –, is tevreden met de resultaten: “Het resultaat mag er zijn: een schoner milieu, lagere kosten en een fitter lichaam. Het geheim van dit succes is eigen verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen. Want als je wilt veranderen, dan begint dit bij jezelf.” Naar aanleiding van deze geslaagde editie gaat het adviesbureau dan ook zijn mobiliteitsbeleid blijvend verduurzamen.
* Overige partners van het Low Car Diet zijn: Samen op Reis, MVO Nederland, QicQ, Riese&Muller en consultancykantoor EY.