Magnus betrokken bij kassabonplatform Tomirrow

23 april 2014 Consultancy.nl

Het probleem zal veel consumenten bekend in de oren klinken. Een tijdje na aankoop van een product moet er een beroep worden gedaan op de aankoopbon maar deze is (helaas) nergens te vinden. Het gevolg: een lange zoektocht of een poging om bij de verkoper een kopie op te vragen. Voor de consument, laat staan de verkoper, een hoop romp-slomp. Met de lancering van ‘Tomirrow’ komt daar nu verandering in. Het nieuwe platform zorgt voor een digitale opslag van aankoopbonnen die altijd en overal door middel van een druk op de knop opvraagbaar zijn. 

Met de dagelijkse stress van veel consumenten en winkeliers in het achterhoofd besloot Brian Makenbach, initiatiefnemer achter Tomirrow, afgelopen jaar om een praktische oplossing te verzinnen voor het probleem. Het concept van Tomirrow werd geboren. De gedachte achter de innovatieve oplossing is eenvoudig: door het opslaan van een (bar)code kunnen alle kassabonnen worden bewaard en beheerd. 

Het platform biedt grote voordelen voor twee doelgroepen: 

Consument
Voor consumenten zijn de voordelen van Tomirrow evident. Via een smartphone, tablet of computers kan een gebruiker op elk moment van de dag aankoopbonnen opvragen. Waar vroeger een verloren bon voor veel gedoe en stress zorgde, is dit nu niet langer het geval. Voor zakelijke gebruikers kan het systeem zelfs worden gebruikt voor het bijhouden van zakelijke uitgaven, waardoor declareren veel eenvoudiger en minder tijdrovend wordt. 

Daarnaast kunnen retailers via Tomirrow consumenten beter bedienen. Aan de hand van aankoop-gedrag in het verleden kunnen producten/diensten op maat gesneden worden voor de wensen van klanten. Zo kunnen consumenten via het platform rekenen op doelgroep-specifieke of zelfs locatie gebaseerde promoties. Bovendien kunnen ze hun loyaliteit ten aanzien van merken beter verzilveren door middel van persoonlijke aanbiedingen. 

Alle voordelen op een rij - Tomirrow

Retailers
Ook voor retailers en winkeliers kan het potentieel van Tomirrow groot zijn. Allereerst wordt het dilemma van het terugvinden van aankoopbonnen voor consumenten of het bedrijf opgelost. Verder helpt het retailers inzicht te verkrijgen in transacties en resultaten. Hoewel de persoonlijke informatie anoniem wordt opgeslagen kunnen cross-sections van data inzichten geven in het winkelgedrag van klanten op basis van bijvoorbeeld hun leeftijd, geslacht of locatie. Zodra een kritische massa aan data is verzameld kunnen zelfs complexere correlaties onderzocht worden. Met die data hebben retailers mogelijk goud in handen en kunnen ze betere diensten leveren aan hun klanten en tegelijkertijd de vruchten plukken van upsell of cross-sell kansen. Behalve voordelen voor de verkopen, kan de informatie ook klantenservice een boost geven (bijv. terugroepen van producten) of de interne bedrijfsvoering (zoals afstemming van vraag en aanbod). 

Bovendien helpt de Tomirrow tool de klantloyaliteit te behouden of uit te bouwen. “Met Tomirrow springen we in op de groeiende behoefte van retailers om consumenten op een unieke manier aan zich te binden en echt waarde toe te voegen aan hun winkelbeleving, zonder ingewikkelde loyaliteits-programma’s” aldus Bernard van der Vloed, commercieel directeur van Tomirrow. 

Implementatie
Inmiddels is het Tomirrow platform gereed en kunnen retailers gebruik maken van de voordelen. Vanuit praktisch oogpunt is de belangrijkste vraag voor winkeliers echter: hoe snel kan Tomirrow worden geïmplementeerd en hoe duur is het onderhoud? Volgens Van der Vloed hoeven beide punten geen obstakels te zijn, zelfs niet voor de kleine winkelier. “Tomirrow is eenvoudig te integreren met bestaande klantenkaart-, CRM-, en loyaliteitssystemen. Er zijn al koppelingen met bestaande kassa-systemen gerealiseerd, zonder dat hiervoor ingrijpende aanpassingen noodzakelijk waren, waardoor de ‘time to market’ extreem kort is”. De kosten voor het gebruik van het platform zijn volgens hem ‘verwaarloosbaar in het licht van de voordelen van het systeem”.  

Het Tomirrow platform is ontwikkeld en gebouwd door IT consultancybureau Magnus, specialist op het gebied van e-commerce en cross-mediale platforms.