KPMG geeft inzicht in WEF 2014 social media analytics

23 januari 2014 Consultancy.nl

Afgelopen dinsdag is het World Economic Forum van start gegaan. Net als voorgaande jaren verzorgt accountants- en adviesbureau KPMG een social media dashboard voor de ruim 3,000 participanten en tientallen duizenden volgers van het evenement.

Sinds 2012 houdt KPMG in opdracht van de organisatie van het WEF alle Twitter activiteit rondom het prestigieuze event bij. Zo kijkt KPMG naar het aantal tweets van participanten, retweets en/of replies op deze tweets en naar de WEF-gerelateerde Twitter activiteit van volgers. Ook analyseert het de herkomst van participanten en volgers, zodat inzichtelijk wordt gemaakt welke landen het meest betrokken zijn bij het World Economic Forum.

KPMG - Social media analytics

Op basis van de huidige stand van zaken mag Bill Gates zich de invloedrijkste participant van het WEF noemen. Zijn 3 tweets hebben meer dan 2,700 retweets en 450 replies opgeleverd, waardoor hij met afstand populairder is dan de vele CEO’s en andere internationale politici die aanwezig zijn en tegelijkertijd ook op social media actief zijn.

De Twitter dashboard presenteert bovendien een overzicht van de ‘trending’ topics. Thema’s als ‘growth’, ‘data’, ‘China’ en ‘change’ blijken onder participanten het populairst, en nadat filmster Matt Damon een opmerkelijke uitspraak deed over de rol van vrouwen werd ‘Women’ gisteren binnen korte tijd ook trending. Nadat Damon op een vraag van een journalist reageerde met de woorden “If you want to solve the problems of the world, you should go through women. Preach it, brother” volgde een stortvloed van retweets van zowel deelnemers als niet-deelnemers.

KPMG - What the participants are saying

Naast het bijhouden van de social media activiteit is KPMG intensief betrokken bij het event. Als ‘strategic partner’ van het WEF, een rol die voorbehouden is aan slechts 100 toonaangevende multinationals, is het Big Four kantoor intensief betrokken bij de inhoud van het 4-daagse programma. Zo heeft bijvoorbeeld Michael Andrew, de wereldwijde topman van KPMG, gisteren een sessie gefaciliteerd en worden tijdens het event diverse onderzoeksrapporten van het advieskantoor gebruikt als basis voor discussies.

Topmanagers

Andere hooggeplaatste managers van KPMG die WEF bijwonen zijn onder andere Isabelle Allen (Global and EMA Region Head of Sales & Markets), John Veihmeyer (CEO van KPMG V.S), Klaus Becker (CEO van KPMG Duitsland), Simon Collins (CEO van KPMG UK) en de topman van KPMG Nederland, Jurgen van Breukelen. Op Twitter liet Van Breukelen op dinsdag weten zich te verheugen op het evenement en gisteren, toen hij inmiddels was aangekomen, verstuurde hij zijn tweede WEF-tweet waarin hij een compliment gaf aan Paul Polman, de topman van Unilever.

Jurgen van Breukelen - Twitter

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.