Accuracy & Deloitte begeleiden verkoop Schiphol winkels
Na veertig jaar neemt het Amsterdamse familiebedrijf Charles F. Gerzon afscheid van een groot aantal modewinkels op Schiphol, dat in handen komt van de Franse multinational Lagardère Services. De verkoper meldt niet hoeveel het krijgt voor de winkels die vorig jaar tezamen nog zo’n €54 miljoen omzet draaiden. De transactie werd begeleid door onder meer adviesbureaus Accuracy en Deloitte.
De verkoop aan Lagardère Services – wereldwijde exploitant van winkels op zo’n 140 vlieghavens en 700 stations - behelst zo’n twaalf mono- en multibrandstores, die zowel voor als achter de douane van Schiphol te vinden zijn. In deze winkels zijn onder meer luxemerken zoals Burberry, Hugo Boss, Ralph Lauren, Hermès en Victoria’s Secret gestald.
De advocaten van Clifford Chance brachten hun juridische advies uit aan de Franse koper. Terwijl het financieel en due dilligence advies afkomstig was van Accuracy, een specialistisch adviesbureau op het gebied van financial advisory en fusies en overnames.
Aan de andere kant van de onderhandelingstafel adviseerden de corporate finance specialisten van Big 4 kantoor Deloitte vastgoedhandelaar Charles F. Gerzon op financieel gebied. De verkoper, dat al sinds 1971 gerund wordt door de familie Gerzon, schakelde daarnaast advocatenkantoor Wintertaling in.
De deal is nog niet in kannen en kruiken; onder andere de ondernemingsraad moet nog zijn fiat geven aan de overname. Naar verwachting wordt de transactie deze maand voltooid. In een reactie laat Dag Rasmussen, CEO van Lagardère Services, weten “zeer veel vertrouwen te hebben in het groeipotentieel met betrekking tot de grote ambities van Schiphol”.
McKinsey van de M&A-advieswereld
In november berichtte Consultancy.nl over de indrukwekkende groei van Accuracy in minder dan tien jaar tijd. Opgericht in 2004 door een gezelschap oud-medewerkers van Arthur Andersen in Frankrijk, wil het adviesbureau de McKinsey van M&A advieswereld worden.