5 trends die een impact hebben op businessmodellen

06 januari 2014 Consultancy.nl

Patrick van der Pijl, oprichter van Business Models Inc., presenteert 5 trends waar ondernemers niet omheen kunnen en die ervoor zullen zorgen dat bestaande businessmodellen op de schop moeten.

Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met nieuwe concurrenten. Klanten blijven vragen om innovaties, business plannen maken geen jaar meer vol. Daarom zul je je business model moeten blijven vernieuwen om succesvol te zijn. Soms zijn het wereldwijde trends in consumentengedrag of technologie die noodzaken om de manier waarop je zakendoet tegen het licht te houden. Dit zijn er 5.

1. Van ‘eigenaarschap’ naar ‘toegang tot’

Bezit is niet meer heilig, de ‘shared economy’ wordt steeds meer gemeengoed en groeit. Je luistert muziek via Spotify, kijkt films via Netflix (subscription model), deelt je je auto via Snappcar, je woning via Airbnb, je maaltijd via Thuisafgehaald. Dit business model gaat ook doorzetten in andere sectoren. Wat als je klant je product wel wil gebruiken maar niet meer wil bezitten?

5 trends die een impact hebben op businessmodellen

2. 3D printen: de nieuwe industriële revolutie

De technieken voor 3D printing worden steeds geavanceerder en de ontwikkelingen op dit gebied gaan heel snel. De komende jaren gaan we steeds meer onze producten zelf ontwerpen en produceren, zoals Chris Anderson schrijft in zijn boek ‘Makers: the new industrial revolution’. We zijn allemaal designers. Wat betekent het voor je business model als jouw klanten zelf – jouw of hun eigen producten – gaan printen?

3. Denk als een startup (of werk met ze samen)

Innovatieve ideeën komen niet meer van de grote organisaties, maar van startups. Zij kunnen sneller schakelen en zien eerder kansen. Investeerders houden hun ogen open voor de beste ideeën. Hoe ga je hier als bestaande organisatie mee om? Je hoeft niet alles zelf te bedenken, werk met ze samen! Met welke startups zou jouw organisatie goed samen kunnen werken?

4. Mobiel!

Ook al gaan we steeds vaker aan een ‘digital detox’, toch wordt mobiel de komende jaren alleen nog maar belangrijker. We lezen er inmiddels het nieuws en boeken op, maar we gaan er straks ook steeds meer mee shoppen en betalen en allerlei functies aan toevoegen (zoals huissleutels of medisch advies). Hoe kan jouw organisatie producten en diensten via mobiel aanbieden om relevant te blijven voor de klant?

Business Models Inc

5. Business & Design

De context waarin organisaties opereren wordt steeds complexer. Dikke adviesrapporten brengen hier vaak geen verduidelijking in. Door het inzetten van design thinking technieken en visuele tools worden complexe strategische issues begrijpelijk gemaakt (niet alleen voor het management, maar voor de hele organisatie) en wordt de betrokkenheid en innovatiekracht vergroot. Design en business zullen daarom in de toekomst steeds meer met elkaar vermengd worden. Hoe kun je design thinking inzetten in jouw organisatie en strategie en innovatie leuker én efficiënter maken?

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over