PwC: Jaarverslag kan transparanter via sociale media

08 februari 2013 Consultancy.nl

Bedrijven zouden er verstandig aan doen om meer transparantie te creeren door het gebruik van sociale media. Dat stellen PwC adviseurs Sean Mahdi en Gorham Palmer in World Watch, het PwC-magazine over trends en ontwikkelingen in assurance.

Een voorbeeld die ze geven is het inzetten van social media voor corporate verslaggeving, oftewel een ‘social jaarverslag’. Momenteel verloopt nog relatief weinig contact met investeerders en andere stakeholders via sociale media. Volgens de auteurs gaat moet verandering in komen. “Zelfs de beste corporate rapporten geven alleen antwoorden, zonder uit te nodigen, vragen te stellen en te starten met het opbouwen van relaties. Terwijl als bedrijven een zinvolle dialoog over hun bedrijfsprestaties aangaan zij juist actief bouwen aan relaties en vertrouwen”.

De auteurs van het adviesbureau stellen dat een social jaarverslag de logische volgende stap is in berichtgeving over bedrijfsprestaties. Daarnaast wijzen ze op het feit dat professionele beleggers online en sociale media al gebruiken als informatiebron. “Meer dan zestig procent van de institutionele beleggers in de Verenigde Staten zegt dat sociale media steeds belangrijker worden om informatie in te winnen”.

Toch zien ze ook een uitdaging voor bedrijven: “De gereguleerde mix van compliance-data en vaste formats leent zich niet gemakkelijk voor de meer dynamische, vrije arena van sociale media, waarin in twee richtingen wordt gecommuniceerd”.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over