Amsterdam domineert top 10 culturele instellingen

13 maart 2012 Consultancy.nl

Het Anne Frank Huis is de meest gewaardeerde culturele instelling van 2012. De organisatie is zo geliefd vanwege de goede informatieverstrekking, de sympathieke uitstraling en de internationale status. Ruim 40% van de sterkste cultuurmerken is gevestigd in Amsterdam, waaronder negen musea en acht podia. Naast het Anne Frank Huis zijn ook het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en de Heineken Music Hall bijzonder sterke, Amsterdamse merken. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.000 Nederlanders.

Top-10 culturele instellingen:
1. Anne Frank Huis
2. Ahoy Rotterdam
3. Pathé
4. Madame Tussauds Amsterdam
5. Rijksmuseum Amsterdam
6. Pinkpop
7. Van Gogh Museum
8. Het Spoorwegmuseum
9. Heineken Music Hall
10. Nederlands Openluchtmuseum

Museumsector verzwakt
De reputatie van de Nederlandse museumsector is in de afgelopen twee jaar fors gedaald. Vrijwel alle musea zagen hun imago verslechteren. Alleen Naturalis en de Kunsthal stegen licht. Maar liefst vijf musea verdwenen uit de ranglijst van sterkste cultuurmerken: Paleis Het Loo, Mauritshuis, Amsterdam Museum, Rijksmuseum van Oudheden en Teylers Museum. Nieuw in de nationale museumtop zijn Panorama Mesdag en Het Scheepvaart Museum Amsterdam.

DeLaMar Theater en De Kleine Komedie betreden de top
Opvallende nieuwkomers in de nationale cultuurtop zijn het DeLaMar Theater en De Kleine Komedie. De introductie van het nieuwe merk DeLaMar is bijzonder succesvol verlopen zodat het theater na ruim een jaar al zwaar concurreert met de gevestigde theaters. De publiciteit rond de verbouwing en heropening van De Kleine Komedie heeft ervoor gezorgd dat ook dit theater is toegetreden tot de nationale top.

Culturele gezelschappen doen het goed
Voor het eerst sinds 2008 prijkt er weer een naam van een theatergezelschap op de lijst van sterkste cultuurmerken. Toneelgroep Amsterdam is hiermee het bekendste en meest gewaardeerde toneelgezelschap van Nederland. In de danssector bepaalden jaren lang Het Nationale Ballet, Scapino Ballet Rotterdam en het Nederland Dans Theater het beeld. Dit jaar is de selectie uitgebreid met het Arnhemse Introdans.

More on: Hendrik Beerda Brand Consultancy
Netherlands
Company profile
Hendrik Beerda Brand Consultancy is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Hendrik Beerda Brand Consultancy

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.