Roland Berger: 75000 ontslagen bij autotoeleveranciers
Meer dan 75.000 banen verdwijnen de komende jaren in de autobranche. Dat concludeert strategie adviesbureau Roland Berger in een marktstudie naar de toekomst van de autoindustrie. Uit hun berekeningen blijkt dat in de komende drie tot vier jaar 10% van de banen bij West-Europese autotoeleveranciers zullen worden weggesaneerd.
In de West-Europa autotoeleveranciersbranche zijn momenteel circa 750.000 mensen werkzaam.
Autobranche in megacrisis
De autobranche in Europa bevindt zich in de grootste crisis sinds 1993. Volgens Roland Berger zal dit grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij autotoeleveranciers. "De belangrijkste oorzaak van de dreigende golf van ontslagen is het bijna historisch lage productievolume van auto's in Europa” zegt Marcus Berret, automobielexpert van Roland Berger. Daarnaast worden banen ook bedreigd door de toenemende verplaatsing van productiecapaciteit naar lageloonlanden en productieverbeteringen bij de toeleveranciers.
Uit een ander onderzoek van de Universiteit van Hasselt komt de sterke afhankelijkheid in werkgelegenheid tussen autoproducenten en toeleveranciers sterk naar voren. Berekeningen van de universiteit wijzen uit dat de sluiting van bijvoorbeeld de Ford fabriek in Genk 4.337 directe jobs kost en nog eens 5.927 banen bij toeleveranciers in heel Vlaanderen.
Overcapaciteit
De consultants van Roland Berger waarschuwen dat er sprake is van 8-10% overcapaciteit bij de autotoeleveranciers. Als er geen passende stappen worden ondernomen zal dit percentage naar 15% kunnen stijgen in de nabije toekomst. In zowel de Productie-, R&D- als administratieve afdelingen van de toeleveranciers kunnen uiteindelijk banen verdwijnen volgens het adviesbureau.