E&Y en KPMG: Autobranche in grootste crisis sinds '93
De Europese autobranche bevindt zich in de grootste crisis sinds 1993. De vraag naar nieuwe auto’s is in Europa vorig jaar met 17% gedaald, de grootste jaarlijkse afname sinds de vraagdaling van 16,9% ruim twintig jaar geleden. Consumenten maken zich zorgen over bezuinigingen, werkzekerheid en stijgende levenskosten, en diegenen die een nieuwe auto willen kopen, worstelen om voldoende krediet bij elkaar te krijgen.
Cijfers vertekend door auto-industrie
Volgens Peter Fuss, partner bij Ernst & Young Advisory, is de situatie nog slechter dan de statistieken doen vermoeden. “De daadwerkelijke daling is veel erger dan de statistieken doen vermoeden, omdat de verkoopcijfers van vorig jaar kunstmatig hoger zijn uitgevallen door zelfregistraties van dealers en autofabrikanten, vooral in de grootste markt in Europa, Duitsland”, aldus Fuss.
De uitspraken van de Ernst & Young consultant worden ondersteund door statistieken van het Frankfurtse analistenbureau Dataforce. In Duitsland werden bijna 904.500 auto’s, oftewel 29,3% van alle nieuwe auto’s, geregistreerd door autofabrikanten zelf of hun dealers in Duitsland.
Recordkortingen
“Bovendien geven autofabrikanten en -dealers recordkortingen om een vrije val van de verkoop te voorkomen. Dit zet waarschijnlijk veel druk op hun marges”, voegde Fuss toe. John Leech, hoofd van de Britse automotive tak bij KPMG, is het eens met zijn concullega: “We hebben al een hele lange tijd niet zulke hoge kortingen gezien als in 2012”, zegt hij.
Ontslagen
De lage vraag naar auto’s heeft een enorme impact op de financiële prestaties van autofabrikanten. De Amerikaanse producenten Ford en General Motors kregen allebei te maken met een verkoopdaling van 27% en zelfs het machtige Duitse Volkswagen zag een daling van zijn verkoop binnen Europa. De kostendruk heeft vervolgens tot enorme ontslagen geleid in de gehele Europese auto-industrie. Renault heeft recentelijk ontslagen aangekondigd, en volgde daarin Honda, Ford, Peugeot Citroen en Opel.
Aziatische tijgers
De Zuid-Koreaanse merken Hyundai en Kia, die een agressieve campagne in Europa voeren, bewijzen daarentegen dat het mogelijk is om ook in een recessie de autoverkoop uit te breiden. Beide merken zijn succesvol in het introduceren van stijlvolle modellen die het goed doen bij de consument, en lieten een verkoopstijging zien van respectievelijk 10,5% en 6,8%. De Aziatische tijgers hebben in Europa voet aan de grond gezet door een reputatie op te bouwen van betaalbare, kleine auto’s met een lange garantie. Daarbij werden ze geholpen door een vrijhandelsakkoord tussen de Europese Unie en Zuid-Korea.