Internationalisering van Nederlandse verzekeringsmarkt drijft concurrentie op
Internationale partijen worden steeds actiever op de Nederlandse verzekeringsmarkt. Ook richten Nederlandse marktleiders vaker hun pijlen op buitenlandse markten. Dat blijkt uit onderzoek van IG&H.
Volgens het onderzoek speelt internationalisering vooral een rol in het segment van intermediairs, een domein waar nog steeds volop ruimte is voor consolidatie. Al jaren is er sprake van consolidatie onder intermediairs. IG&H constateert nu dat een steeds groter stuk van de overnametaart wordt opgegeten door internationale partijen.
“Na de golven van door private equity gesteunde overnames en de groei van consolidators, zien we nu grote internationale brokers met pan-Europese ambities de markt betreden”, zegt Rick Verweij, Manager Insurance bij IG&H.
Het marktaandeel van buitenlandse spelers is inmiddels gegroeid tot 20% in de intermediaire zakelijke schademarkt en 17% in de intermediaire particuliere schademarkt. “Hoewel grootschalige overnames van Nederlandse verzekeraars door buitenlandse partijen zeldzaam zijn, blijven buitenlandse spelers hun positie versterken via het relatief eenvoudig te betreden en aantrekkelijke co-assurantie en volmachtkanaal.”
Neem de recente overname van Quintes door Brown & Brown. En op de verzekeringsmarkt hebben Rhion, MaasLloyd en QBE zich sterk gevestigd. Verweij: “Naast de aantrekkelijkheid van de lokale markt zien zij Nederland als springplank voor Europese groei.”
Als gevolg van deze beweging neemt de concurrentie op de markt toe. “Buitenlandse partijen kunnen schaalvoordelen, uitgebreide expertise en een breed netwerk aan risicodragers benutten waarover Nederlandse intermediairs niet of in mindere mate beschikken”, legt Verweij uit. “Daarnaast hebben buitenlandse verzekeraars een andere of hogere risk appetite, waardoor ze onderscheidende diensten en producten in de markt kunnen zetten.”
Nationale verzekeraars en intermediairs kunnen de concurrentie aangaan door onder meer te focussen op doelgroepen (branches of niches), lokale proposities en gerichte klantbediening, aldus het IG&H-onderzoek. “Een focus op de particuliere markt kan ook zinvol zijn, aangezien buitenlandse partijen zich voornamelijk richten op de zakelijke markt.”
Richting het buitenland
Tegelijkertijd ziet IG&H ook het omgekeerde gebeuren: Nederlandse partijen die hun vleugels internationaal uitslaan. Zo breiden spelers als Alpina en Yellow Hive uit naar België en Duitsland. Terwijl NN ook de weg naar Duitsland inslaat via de volmacht en Achmea actief mogelijkheden verkent voorbij de Nederlandse grens.
“Ook zij grijpen internationalisering aan voor groei en zoeken over de landsgrenzen heen naar nieuwe mogelijkheden”, stelt Verweij.
Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Insurance bij IG&H, vult aan: “Alles wijst erop dat internationalisering in de markt de komende jaren doorzet. Dit biedt kansen voor alle betrokken partijen: verzekeraars, intermediairs én klanten. De internationale schaalvoordelen maken scherpere tarieven, betere oplossingen en internationale klantbediening mogelijk.”
