Minder dan de helft van bedrijven stimuleert actief het gebruik van Gen AI
Minder dan de helft van de bedrijven stimuleert zijn medewerkers actief om generatieve AI te gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Volgens het onderzoek van het accountants- en advieskantoor is net iets meer dan een derde van de bedrijven (35%) bezig met het aanmoedigen van medewerkers om tools zoals ChatGPT (van Open AI) of Copilot (van Microsoft) te gebruiken om hun arbeidsproductiviteit te verhogen. Het Europese gemiddelde ligt met 44% stukken hoger.
Voor zijn studie ondervroeg Deloitte meer dan 10.000 werknemers uit elf Europese landen. Naast Nederland gaat het onder andere om Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Zweden en Italië.
Volgens de onderzoekers laten bedrijven die geen gebruikmaken van generatieve AI (grote) kansen liggen. Generatieve AI kan bijvoorbeeld helpen om repetitieve taken uit te voeren, bepaalde activiteiten te automatiseren, helpen met het versnellen van taken (denk aan het creëren van documenten, vertalingen, foto’s) en nog veel meer.
Meer dan zeven van de tien respondenten zijn van mening dat de technologie bedrijven kan helpen om hun producten en diensten te verbeteren. Daarnaast geeft twee derde (66%) van de ondervraagden aan dat generatieve AI de werknemersbeleving kan verbeteren – bijvoorbeeld door eentonige taken over te nemen, waardoor mensen meer tijd over hebben voor de leukere en meer strategische taken.
Een kwestie van vertrouwen
Ondanks dat heel wat bedrijven de positieve kanten van generatieve AI erkennen, spelen er ook wat zorgen. Ruim de helft (53%) van de respondenten denkt bijvoorbeeld dat het gebrek aan volwassen wet- en regelgeving het gebruik van Gen AI belemmert.
Respondenten maken zich ook zorgen over het gebruik van generatieve AI-tools. 28% van de Nederlandse medewerkers is zeer bezorgd over het gebruik van deepfakes, 22% over de verspreiding van nepnieuws, terwijl 18% zich grote zorgen maakt over mogelijk misbruik van persoonlijke gegevens.
Verbieden werkt niet
Marc Verdonk, Chief Technology Officer van de Nederlandse praktijk van Deloitte, waarschuwt dat organisaties niet moeten denken dat het verbieden van generatieve AI-tools de beste optie is om alle risico’s af te wenden. “Medewerkers zullen deze tools toch wel gebruiken. Daarbij is het niet gebruiken van generatieve AI evenzeer een risico, onder andere omdat het je als bedrijf minder aantrekkelijk maakt voor talent.”
Voor zijn studie ging Deloitte ook na waarom medewerkers generatieve AI-tools gebruiken zonder dat hun werkgevers hiermee expliciet hebben ingestemd. De belangrijkste reden laat zich raden: de technologie helpt ze bij hun werk, bijvoorbeeld door hun productiviteit of prestaties te verhogen.
Volgens Verdonk is juist daarom belangrijk dat organisaties een weldoordachte AI-strategie ontwikkelen. “Met veilige adoptie, grondige training en transparantie kan generatieve AI een waardevol hulpmiddel worden in plaats van een risico.”