Meerderheid van bedrijven worstelt met het opschalen van AI

25 november 2024 Consultancy.nl

Wereldwijd worstelt bijna driekwart van de bedrijven met het opschalen van zijn AI-activiteiten. Dat komt in veel gevallen door te weinig focus op de menskant van verandering, zo blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group (BCG).

Voor zijn studie ondervroeg het wereldwijde strategy consultancykantoor meer dan 1.000 leidinggevenden van bedrijven in 60 landen en 20 sectoren. Daarnaast voerden onderzoekers een desktopstudie uit. Aan de hand hiervan stelde BCG een AI-volwassenheidsindex op.

De AI-volwassenheidsindex toont aan dat zo’n driekwart van de organisaties nog niet in staat is om zijn AI-activiteiten op te schalen. “Zonder daadkrachtig optreden lopen deze bedrijven het risico aanzienlijk achterop te raken”, zegt Amanda Luther van BCG.

Meerderheid van bedrijven worstelt met het opschalen van AI

Source: BCG Build for the Future 2024 Global Study (merged with DAI).

Iets meer dan een vijfde van de organisaties (22%) heeft tot op heden AI op grotere schaal uitgerold en slaagt er ook in om waarde te halen uit hun investeringen. Slechts 4% van de organisaties loopt nog verder voorop. Dergelijke bedrijven hebben geavanceerde AI-oplossingen geïmplementeerd binnen al hun afdelingen die reeds “significante” en “blijvende” waarde realiseren.

“Deze bedrijven leggen de lat hoog met hun ambitieuze doelen”, vertelt Nicolas de Bellefonds van BCG. “Ze geven onder andere prioriteit aan het transformeren van hun kernactiviteiten boven secundaire productiviteitswinsten.”

Volgens het onderzoek onderscheiden AI-leiders zich door zes factoren van de rest. Ten eerste richten zij zich niet alleen op het gebruik van AI in ondersteunende functies, maar ook in hun kernbedrijfsprocessen. Ten tweede maken zij duidelijke investeringskeuzes en versnellen vervolgens het opschalingsproces om de technologie optimaal te benutten.

Meerderheid van bedrijven worstelt met het opschalen van AI

Source: BCG Build for the Future 2024 Global Study (merged with DAI).

Ten derde gebruiken zij AI voor kostenbesparing en omzetgroei, bijvoorbeeld in verkoop, marketing en productontwikkeling. “AI-leiders focussen zich gemiddeld genomen meer op het realiseren van omzetgroei met de innovatieve technologie dan organisaties met lagere AI-volwassenheidsscores”, schrijven de onderzoekers.

Andere succesfactoren om een leider in AI te worden zijn onder meer slim gebruik van generatieve AI en ervoor zorgen dat bij het opschalen van AI niet alleen wordt geïnvesteerd in technologie en algoritmen, maar voldoende aandacht wordt gegeven aan mensen en processen.

“Het onderzoek laat zien dat AI-voorlopers de technologie integraal omarmen. Ze beschouwen het als een zeer belangrijke manier om zichzelf te verbeteren en concurrerend te blijven”, geeft Michael Grebe van BCG aan.

Meerderheid van bedrijven worstelt met het opschalen van AI

Source: BCG Build for the Future 2024 Global Study (merged with DAI).

Aan de slag met AI

Ongeveer 70% van de bedrijven blijkt moeite te hebben om AI effectief op te schalen en de volledige waarde van hun investeringen te ontsluiten. Hieraan liggen verschillende factoren ten grondslag.

Een veel voorkomende valkuil is dat bedrijven hun use cases niet duidelijk definiëren, waardoor de ontwikkeling van AI niet gefocust genoeg is. Daarnaast worstelen bedrijven met het stellen van de juiste prioriteiten, vooral omdat middelen schaars zijn.

Het niet op orde hebben van data wordt genoemd als een belangrijke drempel. Organisaties kunnen weliswaar de beste algoritmen ontwerpen, maar zonder de juiste data schieten ze daar weinig mee op.

Meerderheid van bedrijven worstelt met het opschalen van AI

Source: BCG Build for the Future 2024 Global Study (merged with DAI).

Bovendien lopen bedrijven risico’s op verkeerde inzichten als de data onvolledig of verouderd is. Om deze risico’s te beperken, adviseert BCG om duidelijke governance en controleprocessen voor AI in te richten.

Daarnaast is er de gebruikelijke valkuil bij technologie-implementaties: een te eenzijdige focus op technische veranderingen. “Ons onderzoek en onze ervaring tonen aan dat ongeveer 70% van de uitdagingen te maken heeft met mensen en processen, ongeveer 20% met technologie en slechts 10% met AI-algoritmen”, aldus de onderzoekers.

BCG ziet de uitkomsten van de enquête als een bevestiging van wat het bureau al jaren uitdraagt: “Wanneer bedrijven AI-transformaties uitvoeren, moeten zij 70% van hun inspanningen en middelen richten op mensgerelateerde capaciteiten. Te vaak maken bedrijven de fout om technische vraagstukken te prioriteren boven de menselijke aspecten – wat verklaart waarom veel van hen de gewenste resultaten niet behalen.”

More on: Boston Consulting Group
Netherlands
Company profile
Boston Consulting Group is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Boston Consulting Group is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.