‘Ook níet inzetten van Gen AI kan bedrijfskritisch risico vormen’
Voor de gevaren van Gen AI wordt regelmatig gewaarschuwd. Maar ook het níet inzetten van Gen AI brengt risico’s met zich mee, stelt Deloitte.
Het Big Four-kantoor deed onderzoek naar het vertrouwen in generatieve AI (Gen AI). Waar 65% van de Nederlandse respondenten bekend is met Gen AI, werkt slechts 35% voor een bedrijf dat het gebruik van Gen AI actief promoot.
Dit wijst op een terughoudendheid die kan leiden tot een concurrentienadeel, aangezien het achterblijven in AI-adoptie gevolgen heeft voor zowel innovatiekracht als aantrekkelijk werkgeverschap.
Het rapport van Deloitte laat zien dat Europese bedrijven die Gen AI inzetten vooral voordelen zien in de snelheid en efficiëntie waarmee taken kunnen worden uitgevoerd. Organisaties die de technologie niet omarmen, lopen directe voordelen mis in termen van productiviteit en kostenbesparing.
Vertrouwen en training essentieel
Voor organisaties die dergelijke voordelen van Gen AI wel willen benutten, is het uiteraard belangrijk om de risico’s rond de technologie te minimaliseren. Hierin blijkt nog veel ruimte voor verbetering.
Zo geeft bijna een kwart (23%) van de Europese respondenten die Gen AI gebruiken op de werkplek aan dat hun bedrijf geen formeel beleid heeft. Zonder beleid bestaat het risico dat medewerkers Gen AI inzetten zonder controle of ethische richtlijnen, wat kan leiden tot verkeerde informatie of problemen rond privacy. Met name deepfakes en desinformatie blijken grote zorgen te zijn onder gebruikers.
Slechts 44% van de organisaties biedt trainingen over ethisch en technisch Gen AI-gebruik. Zonder training is de kans op verkeerde toepassing van AI groter, met mogelijke imagoschade als gevolg.
Marc Verdonk, Chief Technology Officer bij Deloitte Nederland, stelt dat “het actief opbouwen van vertrouwen essentieel is voor een succesvolle AI-strategie”. Zonder deze investeringen missen bedrijven kansen, maar stellen zij zich ook bloot aan onnodige risico’s.