Generatieve AI al massaal omarmd door het bedrijfsleven
Generatieve AI wordt massaal omarmd door het bedrijfsleven. Dat blijkt uit onderzoek van Bain & Company onder meer dan 200 bedrijven uit verschillende landen en sectoren.
Maar liefst 87% van de bedrijven zet al generatieve AI in of voert pilots uit met de innovatieve technologie. “De omvang en het tempo van de generatieve AI-adoptie binnen het wereldwijde bedrijfsleven is indrukwekkend”, zegt Gene Rapoport, partner bij Bain & Company. “De technologie brengt tal van voordelen met zich mee en blijft zich bovendien ontwikkelen.”
Intern wordt de innovatieve technologie onder andere ingezet bij het ontwikkelen van softwarecodes, binnen de juridische, marketing- en HR-afdeling van organisaties en binnen de klantenservice. Daarnaast wordt generatieve AI ook gebruikt voor productiedifferentiatie.
“Het is indrukwekkend dat veel organisaties inmiddels ook serieuze mogelijkheden aan het creëren zijn om bedrijfswaarde te realiseren met behulp van generatieve AI”, zegt Rapoport. “Bedrijven die dat lukt, stevenen af op veel concurrentievoordeel.”
Belemmeringen
Tegelijkertijd zijn er verschillende factoren die bedrijven ervan weerhouden om hun AI-adoptietempo te versnellen. Bovenaan staan zorgen op het gebied van privacy en cyberveiligheid. Andere belemmeringen zijn een gebrek aan begrip van de use cases, onzekerheid rondom de AI-wet en -regelgeving en zorgen over de kwaliteit van AI-toepassingen.
Daarnaast worstelen bedrijven regelmatig met de implementatie van generatieve AI. Dat komt onder meer door problemen met de datakwaliteit of door onvoldoende technische kennis binnen de organisatie.
Ook als generatieve AI eenmaal operationeel is komen uitdagingen om de hoek kijken. Denk aan output die niet in lijn is met de verwachtingen of zelfs hallucinaties.
“Het is belangrijk dat directieleden en andere executives verantwoordelijkheid nemen en een duidelijke visie ontwikkelen voor het gebruik van AI binnen hun organisaties”, geeft Rapoport aan. “Op die manier kunnen ze de meeste vruchten plukken van de innovatieve technologie.”
“Daarbij speelt nog een probleem”, voegt Bain-partner Sanjin Bicanic toe. “Het generatieve AI-landschap verandert snel, net zoals het mondiale bedrijfsleven continu in beweging is. Het blijft dus lastig om in te schatten welke AI-oplossingen op de lange termijn belangrijk zullen zijn voor bedrijven.”