Magnus helpt Kwik-Fit met nieuw prestatiesysteem
Magnus heeft in de afgelopen maanden Kwik-Fit ondersteund met de implementatie van een nieuw prestatiesysteem. Met het nieuwe systeem worden de prestaties van de 180 Kwik-Fit filialen inzichtelijk waardoor het eenvoudiger wordt om de filialen te beoordelen en continu de kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Daarmee wordt de basis voor kwaliteitsverbetering gelegd en de organisatie ondersteunt in zijn Operational Excellence strategie.
Kwik-Fit is de grootste autoserviceketen van Europa met 2.300 servicepunten en 11.000 medewerkers.
Prestatiesysteem
Het prestatiesysteem (‘de Kwik-Fit Toolkit’) houdt de scores van de filialen op 10 KPI’s centraal bij zodat het management van Kwik-Fit hierop kan aansturen en waar nodig bijsturen. Deze KPI’s verschillen van klanttevredenheidscijfers tot audits en bezoeken van Regio Salesmanagers tot bezettingspercentages, klantenquetes, en het tijdig definitief maken van filiaalagenda’s. Het prestatiesysteem verzamelt scores, vergelijkt deze met de bedrijfsdoelstellingen en bepaalt of het filiaal binnen de gestelde norm blijft. Filiaalmanagers hebben via een dashboard realtime inzicht in hun prestaties en worden zo continu gestimuleerd de kwaliteit optimaal te houden.
iPad app
Een belangrijk onderdeel van het nieuwe prestatiesysteem is een iPad app. Waar auditors en Regio Salesmanagers voorheen met een Excellijstje in de hand langs de filialen gingen, kunnen ze nu via de iPad direct vragenlijsten oproepen, invullen en terugsturen naar het centrale prestatiesysteem. Is een vragenlijst eenmaal binnen dan telt deze direct mee voor de betreffende KPI. Het automatiseren van dit administratieve proces is een eerste stap in het papierloos maken van Regio Salesmanagers en zorgt ervoor dat ze meer tijd hebben om filialen te coachen.
“De ontwikkeling van de Kwik-Fit toolkit past volledig in onze strategie”, aldus René ten Hove, Manager ICT bij Kwik-Fit. “Door ook hier voor het Mendix platform te kiezen, is er één centrale omgeving waar onze medewerkers in het filiaal, de salesmanagers en het Centraal Kantoor informatie kunnen vinden en functionaliteit kunnen gebruiken. Het enthousiasme en de creativiteit van Magnus heeft een grote bijdrage geleverd aan het succes van het project. De plannen voor verdere uitbreidingen zijn er al…”.