ANWB biedt nog steeds Nederlands beste klantreis, maar Australië wereldwijd nu op één
Van alle Nederlandse verzekeraars bieden ANWB, InShared en FBTO de beste digitale klantreis, zo blijkt uit onderzoek van Sia Partners. Wereldwijd staat Nederland echter niet meer op één: dit jaar gaat Australië met de eer aan de haal.
Het was de vierde keer dat Sia Partners de kantreizen van verzekeraars wereldwijd onderzocht. 142 verzekeraars in 15 landen werden onder de loep genomen, waarbij werd gekeken naar de digitale klantreis voor auto- en woonverzekeringen.
Net als vorig jaar gaat ANWB er in Nederland vandoor met de winst. Het scoort vooral hoog op het gebied van inschrijving en gebruiksvriendelijkheid.
InShared klimt van de vierde naar de tweede plaats. InShared nam recent een groep verzekeringspolissen van Hema over, wat de positie in de markt verder heeft versterkt. Sia Partners noemt de informatievoorziening van Inshared de beste van Nederland.
FBTO levert één plekje in, maar eindigt nog net op het podium. Ook wereldwijd mag het zich nog tot de top 10% rekenen.
Naast deze drie koplopers presteren ook Univé en Centraal Beheer sterk, met respectievelijk een vierde en vijfde plaats in Nederland. ASN Bank debuteert op de zesde plaats en neemt daarmee de titel van hoogst geplaatste bankverzekeraar in Nederland in ontvangst.
Koppositie kwijt
Ondertussen raakte Nederland wel zijn wereldwijde koppositie kwijt aan Australië. Australische verzekeraars behaalden de hoogste score in bijna elke categorie van het onderzoek, waaronder gebruiksvriendelijkheid en de ESG-prestaties.
Met een tweede plaats doet Nederland het overigens nog steeds niet slecht. Zo zijn Nederlandse verzekeraars wereldwijd leidend in de simulatie & offertefase. Mede daardoor blijven we Frankrijk, het VK en België voor.
Onderaan de ranking bungelen het Midden-Oosten en China, die beduidend slechter scoren dan de andere onderzochte landen. Ook de VS, Italië en Canada gooien niet bepaald hoge ogen.
“De intense concurrentie op de Nederlandse verzekeringsmarkt stimuleert bedrijven om voortdurend hun digitale klantreis te verbeteren”, verklaart Paul Geerts van Sia Partners de sterke positie van ons land op het internationale toneel.
“De lat ligt hoog in Nederland”, voegt Maarten Sjouke toe, Senior Manager bij Sia Partners. “Een sterke digitale ervaring voor nieuwe klanten is eerder de norm dan een luxe, en er blijft zeker ruimte voor verbetering.”
De verwachting van consumenten om verzekeringen eenvoudig en snel via mobiele apps en online platforms af te sluiten, zorgt volgens Sia Partners voor een toenemende druk om het gebruiksgemak van diensten verder te optimaliseren. Dit betekent dat verzekeraars niet alleen de klanttevredenheid moeten verhogen, maar ook hun digitale processen efficiënter moeten maken.
Sia Partners beoordeelde de verzekeraars onder meer op de algehele user experience, de beschikbare informatie over producten, de mogelijkheid om claims online in te dienen en op te volgen en belangrijke stappen in het proces. Dit jaar zijn ESG-factoren en toegankelijkheid nog explicieter meegenomen in het onderzoek.