Accenture, Deloitte, E&Y en PwC leidend in kennismgt.

14 februari 2013 Consultancy.nl

Accenture, Deloitte, Ernst & Young en PwC maken deel uit van de top 20 beste bedrijven op het gebied van kennismanagement. Apple staat bovenaan de lijst, welke ook multinationals bevat als internet-bedrijven Google en Facebook, IT bedrijven IBM en Microsoft en producenten Siemens en Toyota.
 
Jaarlijks worden de Global Most Admired Knowledge Enterprises (MAKE) awards uitgereikt aan bedrijven die hun interne kennismanagement goed op orde hebben. De awards wordt georganiseerd door Teleos in samenwerking met The KNOW Network. De winnaars worden geselecteerd door een jury bestaande uit 500 CxO’s van Global Fortune 500 bedrijven.

Accenture Deloitte Ernst & Young PwC
Accenture Deloitte Ernst & Young PwC

 
Goed kennismanagement = betere financiële prestaties
MAKE constateert dat leiders op het gebied van kennismanagement betere financiële prestaties boeken. Zo hebben de top 20 bedrijven tussen 2002-2011 een Total Return to Shareholders (TRS) geboekt van 19.7% - bijna drie keer zo hoog als het Fortune 500 TRS gemiddelde. De Return on Revenues (ROR) van de MAKE winnaars was 12% - 3.2 keer zo hoog als het Fortune 500 ROR gemiddelde. Tot slot,  de Return on Assets (ROA) van de winnaars was 9.9% - bijna 4 keer zo hoog als het Fortune 500 ROA gemiddelde.
 
Jury rapporten
Een beknopt overzicht van de jury rapporten van de vier adviesbureaus:
 
Accenture
Accenture wordt geprezen voor het creëren van waarde van klantkennis en -projecten. Haar kennis management proces en wordt beschouwd als “zeer effectief in het delen van klantgebaseerde informatie” aldus de jury.
 
Deloitte
Deloitte won de prijs voor de kwaliteit van haar senior leadership programma.
 
Ernst & Young
De jury prees Ernst & Young voor het creëren van een atmosfeer waarin samen kennis wordt gedeeld binnen het bedrijf. “We zijn trots dat onze continu inzet om een rijke omgeving te creëren waarin kennis gedeeld wordt binnen onze wereldwijde organisatie, erkend wordt door MAKE” aldus Jeff Green, Ernst & Young global Chief Knowledge Officer.

PwC
Vergelijkbaar met Ernst & Young, won PwC de prijs voor haar kennis-gedreven bedrijfscultuur. “Onze passie voor delen en samenwerking vloeit door ons netwerk en maakt het ons mogelijk om waarde aan onze klanten te leveren, waar ook ter wereld, elke dag” legt Moira Elms uit, Knowlegde Sponsor binnen het adviesbureau.