EY boekt licht hogere omzet en winst
Big Four-kantoor EY heeft in het afgelopen jaar de omzet licht weten op te schroeven naar €1,09 miljard. De winst bleef stabiel op rond de €230 miljoen.
Het boekjaar 2023/24 was ondanks de uitdagende omstandigheden een goed jaar voor EY en dochterbedrijf EY-Parthenon. De omzet, de winst en het personeelsbestand namen licht toe.
“Na twee jaren van substantiële groei vlakte de economische bedrijvigheid in het boekjaar af. Desondanks zijn we erin geslaagd om onze omzet en winst te laten stijgen. We blikken met daarom met tevredenheid terug”, zegt bestuursvoorzitter Patrick Gabriëls.
De accountants (‘Assurance’) wisten hun omzet te laten groeien van €397 miljoen naar €414 miljoen, waarmee Assurance zijn positie als de grootste tak binnen EY verder uitbouwde. De accountants sleepten afgelopen boekjaar bovendien onder meer de Rabobank binnen als nieuwe klant.
Ook de belastingadviseurs (‘Tax’) wisten een hogere omzet te noteren, deze steeg met €12 miljoen naar €350 miljoen. Bij de management consultants (‘Consulting’) en financieel adviseurs (‘Strategy & Transactions’) liep de omzet echter terug, met name omdat opdrachtgevers vanwege de uitdagende economische omstandigheden de hand meer op de knip houden.
De ontwikkelingen bij EY zijn in lijn met die bij Big Four-rivaal Deloitte, dat twee weken geleden zijn jaarcijfers presenteerde. Ook Deloitte boekte een bescheiden groei, maar ook daar zagen de consultants en overnameadviseurs de hoeveelheid werk afnemen vanwege de lastigere markt.
Over twee weken maakt PwC zijn cijfers bekend. De verwachting is dat deze dezelfde trend zullen weerspiegelen. KPMG komt traditiegetrouw pas aan het einde van het jaar met zijn cijfers.
Vooruitzichten
Gabriëls zegt dat de vooruitzichten positief blijven, met name dankzij de grote disrupties en veranderingen waarmee klanten te maken krijgen. “We bevinden ons in een dynamiek van snelle duurzame en technologische ontwikkelingen. Cliënten zijn volop bezig met AI en data en maken zich op voor een nieuwe fase van groei met de hulp van nieuwe technologieën.”
Om klanten daarbij te helpen, moet EY zijn dienstverlening “blijven aanpassen”, aldus de topman. Het EY.ai-platform is daar een recent voorbeeld van.
“Dit platform brengt alle AI-mogelijkheden van EY wereldwijd samen. Klanten kunnen het platform gebruiken om toegang te krijgen tot onze kennis en inzichten en verbinding maken met AI-technologieën, terwijl medewerkers het platform kunnen gebruiken om hun AI-vaardigheden uit te breiden en AI in hun werk te integreren.”
Ook investeringen in de eigen mensen blijven hoog op de agenda staan. Het afgelopen boekjaar stegen de uitgaven aan talent over de gehele linie. “Het is van groot belang dat we blijven sturen op het behoud en de werving van toptalent”, aldus Gabriëls.
“Dat doen we onder andere door te blijven investeren in hun welbevinden en hen op te leiden en uit te rusten met relevante tools en kennis. Bovendien zijn onze medewerkers zeer actief in verschillende maatschappelijke en duurzame programma’s en sponsoren we een aantal initiatieven op het gebied van sport, kunst en cultuur waaronder KNLTB Padel, het Nederlands Film Festival en de Dutch Design Week.”
Bij EY Nederland werken bijna 5.000 mensen. Wereldwijd telt het netwerk ruim 400.000 medewerkers in 150+ landen.