Unilever breidt generatieve AI-samenwerking met Accenture uit

06 september 2024 Consultancy.nl

Unilever werkt al jaren samen met Accenture op het gebied van kunstmatige intelligentie. Deze samenwerking is nu verder uitgebouwd met een nieuw programma en platform gericht op generatieve AI.

De samenwerking tussen de fast-moving consumer goods (FMCG)-reus en Accenture gaat meer dan drie decennia terug. De samenwerking richtte zich op een breed scala aan diensten, zoals strategie, organisatieadvies, finance, supply chain, business process outsourcing en marketing.

In december vorig jaar maakte Unilever bekend dat het Accenture had geselecteerd voor een grote transformatie, gericht op het adopteren van generatieve AI-technologieën binnen zijn bedrijfsvoering. Deze transformatie bouwt voort op de langdurige samenwerking die de twee bedrijven hebben op het gebied van AI. Zo is Accenture partner van Horizon3 Labs, het wereldwijde AI-testlab van Unilever.

De nieuwe meerjarige samenwerking draait om de inzet van Accenture’s GenWizard-platform, met als doel om meer use cases voor generatieve AI binnen de organisatie in kaart te brengen.

Hein Schumacher, CEO van Unilever, zegt hierover: “We hebben al 500 AI-toepassingen binnen Unilever geïntroduceerd, die onze efficiëntie aanzienlijk hebben verhoogd. Maar naarmate AI zich verder ontwikkelt en steeds intelligenter en intuïtiever wordt, zien we nog veel meer potentieel. Met de tools en expertise van Accenture kunnen we nu precies analyseren waar AI de grootste transformationele impact kan hebben en het hoogste rendement kan opleveren.”

Het GenWizard-platform, dat wordt ondersteund door meer dan 350 patenten, biedt gebruikers naast inzichten ook allerlei kant-en-klare tools die de implementatie van generatieve AI binnen de bedrijfsvoering moeten vergemakkelijken.

“Met het GenWizard-platform van Accenture kan Unilever een breed scala aan AI-oplossingen implementeren, wat niet alleen kostenbesparingen oplevert en de efficiëntie verder verbetert, maar ook een aanzienlijk concurrentievoordeel biedt”, aldus Nicole van Det, Global Client Account Lead bij Accenture. “Deze nieuwe fase in onze samenwerking met Unilever laat zien hoe generatieve AI bedrijven kan helpen om hun productiviteit en rendement snel te verhogen.”

Volgens onderzoek van Accenture is generatieve AI “waarschijnlijk de meest ingrijpende verandering in het werkleven sinds de agrarische en industriële revoluties”. Een ander onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Google, suggereert dat deze technologie in de komende tien jaar meer dan €80 miljard kan bijdragen aan de Nederlandse economie.

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands and Canada.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.