Sakura Finetek brengt met Purpose patiëntreis in kaart
Sakura Finetek, een bedrijf dat technieken ontwikkelt voor weefseldiagnose, heeft de patiëntreis van zijn product in kaart gebracht. Hierbij is het bedrijf bijgestaan door adviesbureau Purpose. Met de nieuwe inzichten kan het bedrijf de komende jaren effectiever bouwen aan de eigen dienstverlening.
Het kan iedereen gebeuren: na lichamelijke klachten en een bezoek aan de arts wordt er weefsel afgenomen voor medisch onderzoek. Dit weefsel kan, als het tegenzit, een indicatie van kanker bevatten.
Zo’n diagnose kost echter tijd. Begrijpelijk, maar ondertussen zit de patiënt in het ongewisse. Purpose Management Consulting zocht voor Sakura uit wat de impact van wachttijd en onzekerheid is tijdens het wachten op het resultaat.
De gehele patiëntreis omvat verschillende fasen, van de eerste symptomen en het zoeken naar informatie tot de uiteindelijke diagnose en de daaropvolgende behandeling. Het doel van het traject was om inzicht te krijgen in de emoties, behoeften en pijnpunten van patiënten tijdens elke fase van hun zorgtraject.
De reis in beeld
Purpose begon met een grondige analyse van alle interacties en ervaringen die een patiënt doormaakt. Daarnaast verzamelde het bureau zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens door middel van enquêtes, interviews en focusgroepen. Zo werd het perspectief van zowel patiënten als zorgverleners en andere belanghebbenden meegenomen.
Vervolgens analyseerden de onderzoekers de verzamelde data om patronen en trends te identificeren, waardoor de belangrijkste touchpoints en emoties van patiënten werden blootgelegd.
Deze inzichten werden gevisualiseerd in een gedetailleerde representatie van de patiëntreis, om de verschillende fasen en bijbehorende emoties en pijnpunten duidelijk te kunnen communiceren aan alle betrokkenen.
Nadat de patiëntreis visueel was uitgewerkt identificeerde Purpose verbeterpunten en ontwikkelde het strategieën om de patiëntenzorg te optimaliseren. Hierbij is zowel gekeken naar operationele processen als de communicatie met patiënten.
Empathie tonen
Deze communicatie is van cruciaal belang, concludeert Purpose. Patiënten hebben behoefte aan duidelijke en tijdige informatie. Het verbeteren van de communicatie tussen zorgverleners en patiënten kan veel onzekerheid en angst verminderen.
Een van de meest kritieke fases in de patiëntreis is de wachttijd tot aan de diagnose. “Belangrijkste advies: minimaliseer deze, niemand vindt wachten prettig”, zeggen de onderzoekers.
“Daarnaast zijn er grote verschillen tussen de persoonlijke omstandigheden en eigenschappen van patiënten”, geven ze aan. “Daarom is het belangrijk om het proces zo goed mogelijk af te stemmen op de voorkeuren van de patiënt. Het tonen van empathie en begrip voor de emoties van patiënten is essentieel.”