Highberg helpt NS met effectiever HR-dienstverleningsmodel

05 augustus 2024 Consultancy.nl

Highberg heeft de Nederlandse Spoorwegen geholpen bij het herontwerpen van zijn HR-dienstverleningsmodel. Samen met de HR-afdeling van NS zijn aanzienlijke verbeterslagen gemaakt, met een hogere medewerkerstevredenheid en een beter functionerende organisatie als belangrijkste resultaten.

Bij de Nederlandse Spoorwegen werken zo’n 22.000 mensen. De HR-afdeling is verantwoordelijk voor het leveren van uiteenlopende HR-diensten aan deze grote groep medewerkers.

Om dat op efficiënte en effectieve wijze te kunnen doen, werkt het spoorbedrijf met een zogeheten HR-dienstverleningsmodel. Het primaire doel daarvan is het verbeteren van de medewerkerstevredenheid, het optimaliseren van HR-processen en het ondersteunen van organisatiedoelstellingen.

Highberg helpt NS met effectiever HR-dienstverleningsmodel

Sinds 2022 werkte NS met een nieuw HR-dienstverleningsmodel. Dit nieuwe systeem functioneerde echter onvoldoende efficiënt en de vooraf beoogde resultaten werden niet omgezet. Het gevolg? Een dalende tevredenheid onder HR-medewerkers en de NS-organisatie.

Reden voor het MT van NS HR om Highberg in te schakelen, een consultancycollectief bestaande uit meerdere transformatieadviesbureaus, elk met hun unieke expertise in organisatorische, digitale en duurzaamheidstransformaties.

Mariëlle van Tilburg, Senior Consultant bij Highberg en betrokken bij het project, schetst de uitdaging waar NS mee kampte als gevolg van het nieuw ingevoerde HR-dienstverleningsmodel: “Voor veel medewerkers bleek de transitie vanuit het oude model te groot. Ze konden de nieuwe digitale ingangen moeilijk vinden. Bovendien bleek duurzame borging van het nieuwe systeem bij de eigen HR-collega’s te ontbreken, ondanks een goede voorbereiding.”

HR-dienstverlening verbeteren, werkplezier verhogen

De opdracht voor Highberg was dan ook helder: verbeter het huidige dienstverleningsmodel, ontwerp een bijpassend HR operating model, begeleid het MT in hun leiderschap tijdens deze verandering en richt operationele sturing in om continue verbetering te kunnen waarborgen.

“En dat alles om gezamenlijk de HR-dienstverlening richting NS-collega’s duurzaam te verbeteren en het werkplezier van HR-medewerkers binnen de afdeling te verhogen”, legt Van Tilburg uit.

“Er is sterk ingezet op het stimuleren van sterke participatie en eigenaarschap vanuit het leiderschap van de HR-afdeling.”

De consultants van Highberg hanteerden een programma-aanpak bestaande uit diverse werkstromen, elk met concrete mijlpalen en deliverables. De voortgang werd strak gemonitord in nauwe samenwerking met NS. Daarnaast ondersteunden de consultants vanuit hun ruime expertise de HR-organisatie bij het ontwerpen van het nieuwe HR operating model.

“Hierbij is sterk ingezet op het stimuleren van sterke participatie en eigenaarschap vanuit het leiderschap van de HR-afdeling”, vertelt Van Tilburg.

Verder doorliepen de adviseurs samen met expertisegroepen het herontwerpproces en werkten ze nauw samen met het interne projectteam om duurzame borging te realiseren. Van Tilburg: “Daarbij was het ook belangrijk om actief draagvlak te creëren, binnen HR, de gehele NS-organisatie, de raad van bestuur en de medezeggenschapsraad.”

Voortgang en verandering

De samenwerking met Highberg heeft geleid tot meerdere tastbare resultaten. Zo is het HR-dienstverleningsmodel aangepast op basis van de klantvraag en is een aangepast HR operating model geïmplementeerd, met een herordening van HR-expertisegroepen, multidisciplinaire HR-teams en een aangepaste organisatiestructuur.

Het leiderschapsteam heeft actief de leiding genomen in de transformatie en het gezamenlijke projectteam is erin geslaagd om het beoogde brede draagvlak te creëren bij de verschillende stakeholders. Tot slot hebben experimenten met multidisciplinaire business teams geleid tot meer werkplezier (+25%), meer proactiviteit én een betere zichtbaarheid binnen de NS-organisatie.

Richard Greve, Directeur HR bij NS, is dankbaar voor de samen met Highberg behaalde resultaten: “Dankzij de inzet van Highberg hebben we echt voortgang en verandering weten te realiseren.”

More on: Highberg
Netherlands
Company profile
Highberg is a Regional partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Highberg is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.