Albert Plugge: ‘ESG ligt aan de basis van innovatie’
KPMG-Associate Director Albert Plugge is sinds september vorig jaar hoogleraar ESG Transformation & Digital Innovation aan Nyenrode Business Universiteit. Vorige maand hield hij zijn inaugurele rede. Daarin benadrukt hij het cruciale belang van ESG voor innovatie.
Dit jaar is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in werking getreden, die organisaties verplicht verslag te doen van hun ESG-prestaties. Veel bedrijven zien op tegen de impact van de nieuwe regelgeving.
“Zonde”, betoogt Albert Plugge in zijn oratie. “Want wie ESG omarmt, wakkert innovatie aan.”
Innovatie staat al jarenlang centraal in het werk van Plugge. Zo ook in zijn nieuwe positie als hoogleraar. Zijn leerstoel is onderdeel van het ESG Innovation Institute, een samenwerking tussen KPMG en Nyenrode.
Plugge doet zelf onderzoek naar de transformatie van bedrijven die voor de uitdaging staan om hun bedrijfsdoelen te realiseren én te voldoen aan ESG-regelgeving. In beide ziet hij een cruciale rol weggelegd voor digitale technologieën – die bedrijven toekomstbestendig houden en het mogelijk maken om de ESG-prestaties te meten en rapporteren.
Niet langer houdbaar
In zijn rede benadrukt Plugge echter ook dat innovatie gaat om veel méér dan alleen technologie. Toekomstbestendige businessmodellen vragen om een fundamentele cultuuromslag.
“Sinds de industriële revolutie zijn bedrijven hun financieel gewin voorop gaan stellen”, legt hij uit. “Producten moesten zo snel en zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden. Andere zaken werden daaraan ondergeschikt, er was geen aandacht voor de sociale impact die het bedrijf had, of de gevolgen voor natuur en klimaat. Daardoor is een disbalans ontstaan, waar we nu de gevolgen van ondervinden.”
Deze manier van zakendoen is dan ook “niet langer houdbaar”, benadrukt hij. “Willen we in 2050 klimaatneutraal zijn, dan moeten bedrijven nu aan de slag met een grote veranderopgave.”
De organisatie als ecosysteem
De CSRD kan hierbij helpen, stelt Plugge, doordat de regelgeving bedrijven aanspoort om hun volledige bedrijfsvoering én die van hun keten door te lichten. “ESG raakt alle haarvaten van je organisatie en daarnaast ben je verplicht om naar de hele keten te kijken.”
“Daarom moet je de organisatie benaderen als een ecosysteem”, legt hij uit. “Net zoals planten en dieren in de natuur samenwerken en elkaar beïnvloeden, geldt dat ook voor organisaties onderling én voor de mensen en afdelingen binnen die bedrijven.”
De integratie van IT en ESG
Dat vraag ook om het actief delen van ESG-informatie binnen het ecosysteem. “Denk aan het beoordelen van energieverbruik in kantoren, waarbij data van zowel de afdeling Facilitaire zaken als van energieleveranciers nodig is. Of een afdeling HR die aan de slag wil met inkomensgelijkheid en daarom zicht moet hebben op mogelijke kinderarbeid bij toeleveranciers in Azië.”
Lees ook: ‘Gebrek aan juiste data belangrijk knelpunt voor CSRD-rapportages’.
Hierin komen ESG en digitalisering weer samen, betoogt Plugge. Want het uitwisselen van data een vereist een integratie van de ESG-strategie en de IT-strategie. “Ik zie het als puzzelstukjes die deels nog gemaakt moeten worden en vervolgens in elkaar geklikt moeten worden”, schetst Plugge.
Systeemverandering
Hij ziet dan ook volop kansen voor de toekomst en moedigt bedrijven aan om ESG en de CSRD te beschouwen als kans, niet als dreiging. Als voorbeeld noemt hij de ontwikkeling van elektrische auto’s, waar de gehele auto-industrie branchebreed vol op inzet.
Zo’n systeemverandering omschrijft Plugge als een “Groene Zwaan” – een term die in 2021 werd geïntroduceerd door John Elkington als metafoor voor een sector die de balans weet te vinden tussen economische, ecologische en sociale factoren, en zo de ESG-transformatie omarmt.
“Groene Zwanen hebben doorgaans een plan en werken daar in de loop van de tijd naartoe”, schetst Plugge. “Tijdens hun reis om een Groene Zwaan te worden, moeten bedrijven samenwerken met andere belanghebbenden om een nieuw systeem te ontwikkelen. Hierbij ligt de nadruk niet langer alleen op de aandeelhouderswaarde, maar op het creëren van waarde voor het hele ecosysteem.”
Benieuwd naar de volledige oratie van Albert Plugge? Deze is hier te vinden.