Meerderheid consumenten geeft voorkeur aan multi-brand channels
De ruime meerderheid van de consumenten winkelt het liefst bij zogeheten multi-brand channels. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger.
Een multi-brand channel is een winkel die meerdere merken aanbiedt zoals online platform Zalando. Een duidelijk offline voorbeeld is de Bijenkorf. Naast via multi-brand channels, verkopen veel merken hun producten ook direct – zowel offline als online – aan consumenten (hier: D2C).
Voor zijn onderzoek ondervroeg Roland Berger bijna 2.000 consumenten uit de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. Uit de rondvraag komt naar voren dat wereldwijd 84% van de consumenten het liefst shopt bij winkels die meerdere merken aanbieden.
Duitsland (89%) en de Verenigde Staten (85%) scoren op dit vlak bovengemiddeld, Japan benedengemiddeld (76%).
In lijn hiermee zijn de D2C-kanalen in Japan juist populairder (39%). In Duitsland gaat het hier om 32%, in de Verenigde Staten om 33%. Het wereldwijde gemiddelde komt uit op 35%.
“Het direct verkopen van producten aan consumenten biedt bedrijven veel voordelen, zoals meer controle over hun merkpositionering”, zegt Faris Momani, senior partner in de Consumer Goods & Retail-praktijk van Roland Berger. “Ons onderzoek laat echter zien dat dat consumenten de voorkeur geven aan multi-brand channels.”
Online versus offline
Roland Berger vergeleek ook offline en online winkelen. Hieruit komt naar voren dat consumenten hun kleding en schoenen het liefst in een fysieke winkel kopen.
In de Verenigde Staten geven consumenten in grotere mate de voorkeur aan het offline kanaal dan in Duitsland. Zo koopt 66% van de Amerikanen zijn kleding in een fysieke winkel, tegenover 54% van de Duitsers.
Bij schoenen zijn de verschillen nog groter. 71% van de consumenten uit de Verenigde Staten koopt zijn schoeisel het liefst via het offline kanaal, terwijl dat maar opgaat voor 52% van de Duitse consumenten.
De fysieke D2C-winkel voor zowel kleding als schoenen is in Duitsland en de Verenigde Staten ongeveer even populair. Dat geldt ook voor het D2C-onlinekanaal. De fysieke multi-brandstore is (voor zowel kleding als schoenen) daarentegen stukken meer in trek in de Verenigde Staten dan in Duitsland.
Generatieverschillen
Niet geheel verrassend, blijken jongeren zich vaker te wenden tot online platforms die meerdere merken aanbieden dan ouderen. 38% van de respondenten tot en met 35 jaar geeft de voorkeur aan de online winkel van een multi-brandkanaal, bij respondenten van 51 jaar of ouder gaat het om slechts 21%. Omgekeerd kiezen jongeren (80%) minder vaak dan ouderen (90%) voor de fysieke winkel van een multi-brand channel.
Bij het D2C-kanaal is sprake van een net wat ander verband. 27% van de jongeren geeft de voorkeur aan een fysieke D2C-winkel, 16% aan het D2C-onlinekanaal. Bij oudere consumenten gaat het hier respectievelijk om 12% en 6%.