Online kanaal in 2027 goed voor 40% van retailsector
In 2027 bestaat de mondiale retailsector voor ruim 40% uit e-commerce, zo voorspelt Boston Consulting Group (BCG) in een nieuw onderzoek.
Tijdens de coronacrisis sloten fysieke winkels noodgedwongen voor vele maanden hun deuren. Mede hierdoor verschoof een groot deel van de retailactiviteiten naar het online kanaal, waar consumenten naar hartenlust producten bestelden.
Begin vorig jaar kwam de pandemie geleidelijk tot zijn einde, terwijl de coronamaatregelen stapsgewijs vervielen. Sindsdien hebben consumenten de weg naar fysieke winkels weer gevonden. Toch is het aandeel van online shoppen structureel groter dan voor de pandemie. En die trend zet zich de komende jaren verder door, verwacht BCG.
Vorig jaar was e-commerce volgens het strategiekantoor goed voor circa 35% van alle omzet in de wereldwijde retailbranche. In vergelijking met 2017 is het aandeel van e-commerce bijna verdubbeld (het ging toen om 18%).
BCG verwacht dat het aandeel van e-commerce de komende jaren verder klimt, naar 41% in 2027. “Het online verkoopkanaal wordt steeds belangrijker. Investeren in e-commerce kan een bedrijf dus veel opleveren”, zegt Robert Derow, BCG’s Noord-Amerika leider op het gebied van digitale groei en medeauteur van het rapport.
Elektronica, kleding en huishoudelijke apparatuur
Europese consumenten kochten de afgelopen jaren (2020-2022) online vooral vooral elektronica en computers (24%), kleding (20%) en huishoudelijke apparatuur (16%), samen goed voor zo’n 60% van de Europese e-commercemarkt. Eten en drinken waren goed voor 8%. Wel was deze categorie een van de snelste groeiers, maar dat heeft alles te maken met de coronacrisis.
Derow geeft aan dat groeiende kansen in de markt een keur aan nieuwe spelers hebben aangetrokken. “Sinds de coronacrisis is er veel meer concurrentie op de Europese e-commercemarkt, waarbij nieuwe spelers gevestigde bedrijven uitdagen en traditionele partijen zoals H&M een inhaalslag maken.”
Ter illustratie van de daadkracht van nieuwe partijen om de gevestigde orde van de troon te stoten: het aandeel van de tien grootste e-commerce spelers in Europa is gedaald van 70% in 2019 naar 62% in 2022.
Generatieverschillen
Uit de analyse van het consultancykantoor blijkt verder dat 85% van de Europese Millennials (generatie Y) in 2020, 2021 en 2022 weleens online heeft geshopt. Voor leden van generatie Z gaat het om 81%, gevolgd door generatie X (74%) en de babyboomers (59%).
De afgelopen jaren zijn de digitale winkelgewoonten dus ook doorgedrongen tot de zogenaamde niet-digitale generaties, concludeert Boston Consulting Group. Derow. “De babyboomers en leden van generatie X zijn verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de huidige omzetgroei van de Europese e-commercemarkt.”
Voor zijn analyse nam Boston Consulting Group een enquête af onder een kleine 1.000 respondenten uit 11 landen. Daarnaast voerden de onderzoekers een uitgebreide desktopstudie uit.