Goodzo helpt Parnassia Groep met migratie naar de cloud
IT-consultancy Goodzo heeft de Parnassia Groep geholpen met de migratie van zijn IT-omgeving naar de cloud, waardoor medewerkers nu een verbeterde toegankelijkheid tot gegevens en communicatie ervaren. Het project heeft de IT-omgeving van Parnassia daarbij niet alleen geoptimaliseerd, maar ook toekomstbestendig gemaakt.
De Parnassia Groep is een zorginstelling voor geestelijke gezondheidszorg met vestigingen door bijna heel Nederland. In kleinschalig georganiseerde teams en nauwe samenwerking met lokale instanties en ketenpartners leveren de circa 14.000 medewerkers specialistische behandelingen en begeleiding aan patiënten met psychiatrische aandoeningen.
Voor de organisatie is een moderne IT-infrastructuur van groot belang. In het bijzonder om de veiligheid van cliënten te kunnen waarborgen, maar ook om zijn processen zo efficiënt mogelijk in te richten.
In het moderniseren van zijn IT-architectuur stond de organisatie onlangs voor een flinke uitdaging: de overgang van de bestaande Exchange-omgeving naar de Microsoft Azure-cloud. De overgang hield in dat gebruikers, gedeelde mailboxen en andere essentiële data naar de cloud moesten worden gezet, terwijl de continuïteit van de diensten gewaarborgd moest blijven.
IT-consultancy Goodzo werd ingeschakeld om dit complexe migratieproject te leiden. Het team bestond onder andere uit drie ervaren support engineers: Jimmy Wijckelsma, Yarnick de Heer en Noah Schoonakker, evenals nog een andere professional van Goodzo. Zij hebben elk een cruciale rol gespeeld in de succesvolle uitvoering van het project.
Verschillende rollen
Jimmy, medior support engineer, fungeerde als een brug tussen de verschillende afdelingen en dacht mee over procesoptimalisaties. “Ik adviseer bijvoorbeeld over het verhogen van batchgroottes of ik benadruk de noodzaak van procesoptimalisatie, zoals het vooraf downloaden van de Microsoft Authenticator-app om bottlenecks te voorkomen”, laat hij weten.
Yarnick en Noah waren verantwoordelijk voor het managen van de communicatie en het bieden van ondersteuning aan gebruikers tijdens de migratie. “In het begin van het project werden de servicedeskmedewerkers bedolven onder meldingen als gevolg van de overgang van e-mail naar de cloud”, vertelt Yarnick. Het werd ons doel om dit van ze over te nemen, zodat op dat gebied de workload afnam en zij zorgeloos hun werk konden doen.”
“Daar zijn zij, en natuurlijk wij ook blij mee”, vervolgt hij. “Zo werken we samen om onze kwaliteiten op de meest efficiënte manier in te zetten.”
Stapsgewijs door het proces
Het team van Goodzo paste een methodische aanpak toe om de migratie soepel te laten verlopen. Ze richtten zich op het vooraf identificeren en oplossen van potentiële obstakels en boden stapsgewijze instructies om eindgebruikers door het proces te leiden.
“We zien het als onze taak om de eindgebruikers te ondersteunen, gezien hun minder uitgebreide ervaring in IT”, geeft Jimmy aan. “We zorgen voor uitgebreide, stapsgewijze instructies om hen door het proces te leiden, zodat zij zorgeloos het werk kunnen doen waar zij goed in zijn.”
Inmiddels is het project succesvol afgerond. “Medewerkers van de Parnassia Groep hebben nu overal toegang tot hun e-mail, agenda en contacten, werken bovendien altijd veilig, ervaren minder technische problemen, zijn altijd up-to-date en hebben een betere integratie met Microsoft Teams”, blikken de adviseurs tevreden terug.
En hoewel hun belangrijke rol in de cloudmigratie erop zit, houdt de ondersteuning vanuit Goodzo daar niet op. Ook in de toekomst zal het adviesbureau, vanuit zijn hoedanigheid als Microsoft Cloud Solution Partner, zorgdragen voor het beheer en de ondersteuning van de IT-omgeving van Parnassia Groep.