Het belang van testen voor een systeem go-live

29 mei 2024 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Het is een cruciale stap bij iedere grote systeemimplementatie: het testen van het systeem voordat het live gaat. De risico’s van onvoldoende testen kunnen namelijk enorm zijn – systeemfalen na ingebruikname kan bijvoorbeeld leiden tot forse reputatie- en operationele schade. Bij een verzekeraar die zich midden in een systeemupgrade bevindt, zijn ze zich daar maar al te bewust van. ITDS helpt de verzekeraar bij het testproces.

De verzekeraar – een van de grootste spelers binnen het uitvaartsegment – opereert nu nog met een polisadministratiesysteem dat meer dan twintig jaar oud is. ‘Niet meer van deze tijd’, werd geconcludeerd. Dus werd een vervangingsoperatie op poten gezet.

Het vervangende systeem is een moderne SaaS-pakketoplossing. Deze oplossing biedt de verzekeraar tal van voordelen, vooral wat betreft de functionaliteiten en de IT-integratie, maar ook ten aanzien van aspecten als snelheid, rapportages en dataveiligheid.

Het belang van testen en testen voor een systeem go-live

Het lopende implementatietraject wordt uitgevoerd in samenwerking met ITDS. “We hadden de opdrachtgever al geholpen bij de selectie van de nieuwe leverancier. Vervolgens zijn we gevraagd om aan boord te blijven om ook de implementatie te begeleiden”, legt Aga Kam uit, consultant bij ITDS.

Onmisbaar onderdeel

Bij een dergelijke en complexe implementatie komt natuurlijk veel kijken. Denk aan de impact op de organisatie, de processen, het systeemlandschap en vooral ook de medewerkers zelf.

Specifiek gevraagd naar het belang van testen, zegt Aga: “Het testproces omvat het voorbereiden en uitvoeren van tests om verschillende aspecten van de software te controleren. Dit onderdeel testen is onmisbaar bij de implementatie van nieuwe software. Door de software te testen weet je namelijk zeker dat de software die je oplevert naar behoren werkt én overeenkomt met de verwachtingen van de gebruiker.”

Aga spreekt uit ervaring – hij startte op het project in de rol van tester en is inmiddels is doorgegroeid naar de rol van business analist. Zijn functie als tester is inmiddels overgenomen door Florence Bokx, die net haar traineeship bij ITDS heeft afgerond.

“Best spannend, zo’n eerste opdracht bij een grote klant”, geeft ze aan. “Als je net ergens begint, is het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen. Ik heb daarom in korte tijd met veel interne medewerkers gepraat en zo afgetast welke belangen er speelden en waar prioriteiten lagen. Zo groeide mijn band met de klant én met het werk.”

Continu controleren

Voor elke uitdaging zochten Aga en Florence samen met het team naar de beste oplossing. Een van de grootste uitdagingen was dat er qua testen nog geen concrete basis lag, dus geen aanpak of templates. En dat terwijl de kwaliteit van het testproces ook voor een groot deel afhangt van een goede aanpak.

“Elke bug die wordt ontdekt is een potentieel probleem dat we weghalen bij de eindgebruiker, maar ook bij de klant.”

Zodoende besloten Aga en Florence om die aanpak op te stellen, samen met hun ITDS-collega’s. “Zonder een goede aanpak is de kans groot dat er fouten over het hoofd worden gezien. Met vertraging, extra kosten en ontevredenheid tot gevolg. Elke bug die wordt ontdekt is een potentieel probleem dat we weghalen bij de eindgebruiker, maar ook bij de klant”, vertelt Aga.

Het testproces

Florence legt uit hoe het testproces er in de praktijk uitziet. “Met behulp van de test-templates die we hebben gebouwd, controleren we of alles goed in elkaar zit en de systemen goed communiceren. In die templates zitten alle requirements van de verzekeraar verwerkt, die we hebben omgezet in allerlei testscenario’s.”

Een voorbeeld uit de praktijk: stel een klant wil een verzekering afsluiten via de website. Kan dat straks wel met het nieuwe systeem? “Ons team van testers controleert de hele keten: van de juiste invulling van velden tot het checken van berekeningen. Bij bugs of defects schakelen we direct met de leverancier om te kijken wat er misgaat en monitoren we de voortgang.”

“Ondertussen houden we nauw contact met de key users van de business. Door hen betrokken te houden, worden zij tegelijkertijd ambassadeurs en kennishouders van het nieuwe systeem. Win-win! Zo zorgen we dat onze testaanpak toereikend is en blijft en dat alles soepel verloopt.”

Dit proces van testen is uitgevoerd voor alle belangrijke use cases en gebeurtenissen die kunnen opkomen.

De laatste loodjes

Inmiddels zit het project deels in de migratiefase: klantgegevens worden van het oude naar het nieuwe systeem gemigreerd. “Daar komt nog aardig wat testwerk bij kijken”, vertelt Florence. “Zodra alle puntjes op de i staan, doorlopen we tijdens de gebruikersacceptatietesten het hele systeem met de key users van de uitvaartverzekeraar. Als zij akkoord zijn, kan het in principe live.”

Voor velen is de go-live natuurlijk de ultieme bekroning op een periode van hard werken. En waar de go-live nogal eens wordt gezien als de eindstreep, “is het dat zeker niet”, benadrukt Aga. “Na de livegang vindt er nazorg plaats om de gebruikersacceptatie te bevorderen. Pas als iedereen tevreden is, zit ons werk erop en is onze missie volbracht.”