Kramp verbetert salesproces met Commercial Budget Tool
Kramp, een onderdelenleverancier voor de agrisector, heeft een innovatieve tool gelanceerd om commerciële targets vast te stellen. Het bedrijf werkte hierbij samen met Infotopics, een specialist in business intelligence en analytics.
De inzet van data om de eigen producten en diensten te verbeteren: het gebeurt in iedere sector. Bij Kramp is het niet anders, maar de manier van werken liet toch nog te wensen over. Het gebruiken van meerdere tools met meerdere accounts en een hoop spreadsheets was een kostbare, tijdrovende en foutgevoelige bezigheid.
Het bedrijf, internationaal actief en goed voor een jaaromzet van €1,2 miljard, begon in juli vorig jaar aan een verbeterproject. Het doel was om een interne omgeving te ontwikkelen die het mogelijk maakt financiële budgetten vast te stellen en commerciële doelstellingen te formuleren, gebruikmakend van bestaande dataplatforms en -tools.
Om tot een schaalbaar proces te komen, diende er een dashboard ontwikkeld te worden waarin het Field Sales-team van Kramp zelf inzicht kon krijgen in de financiële doelstellingen en deze kon toepassen op klantaccountniveau.
“Tot we deze interactieve datatool ontwikkelden, waren accountmanagers bij Kramp veel tijd kwijt aan het verwerken van hun targets op klantniveau in Excel-rapportages”, vertelt Jeroen Jacobs, productmanager bij Infotopics. “Nu wordt het target automatisch gevuld voor alle klantaccounts – gebaseerd op de ambities vanuit de directie – waarna accountmanagers de targets kunnen inzien en direct kunnen aanpassen.”
Met de ontwikkeling van de zogeheten ‘Commercial Budget Tool’ is er nu een oplossing van waaruit alle businessdata op één plek te raadplegen is. Hiermee worden financiële targets vastgesteld op basis van data van én voor 150 gebruikers.
De meeste analysetools werken met alleen-lezen technologie. Met de WriteBackExtreme-extensie van Infotopics kan het team van Kramp data aan dashboards toevoegen en terugschrijven. Deze input is vervolgens direct zichtbaar in de datavisualisatie.
Het gestroomlijnde proces en de verkregen inzichten maken commerciële planning en realisatie een stuk eenvoudiger voor de accountmanagers. Ze zijn dan ook erg te spreken over de tool – deze is door gebruikers in een evaluatie na go-live beoordeeld met een 8,9.
“We kijken met gepaste trots terug op onze samenwerking met Kramp”, zegt Jacobs. “Het ontwerpen en uitrollen van de tool is in een betrekkelijk korte tijd uitgevoerd. De gehele oplevering is in een tijdsbestek van vier maanden gebeurd. Dit was niet gelukt zonder de toewijding van Kramp en de eindgebruikers.”